דרוש קבלי בכתב־ידו של רבן ומאורן של ישראל החתם סופר
פרשבורג תקס"ז [1807]
חידושי־תורה קבליים בכתיבת־יד־קדשו הטהורה של גאון ישראל רבינו משה איש האלוקים מפרשבורג, אשר שמו נישא ברטט וסילודין בפי גאוני וצדיקי הדורות.
לפנינו ראשו של הדרוש לפרשת שלח, אותו כתב בשנת תקס"ז – היא שנת בואו לפרשבורג ושנת פתיחת הישיבה. כמו כן מופיעה דרשה שלמה להפטרת פרשת בהר, ובסיומה רשם החתם סופר קו ונקודה כדרכו, על פי הקבלה (ראה להלן).
בדרוש מפרש מרנא החתם סופר בדרך הסוד את ענין הוספת האות "יו"ד" לשמו של יהושע בן־נון על ידי משה רבינו, ומסביר כי על ידי כך מתהפכת מידת הדין למידת החסד.
בין דבריו כותב החתם סופר בעצם כתי"ק את השם המפורש, אשר מסמל את מידת הרחמים!
"והי' לו בזה ב' תיקוני' – א' להמשיך לו יו"ד אחר הוי"ו מיד, באופן שיהי' הצירוף הוי"ה… ומרמז על דבור התורה… ויעסוק בתורה שנאמר מרפא לשון עץ חיים… ויהי' השם נכתב כסדרו יהו"ה…"
פרשבורג תקס"ז [1807], שני עמודים בכתב־יד־קדשו של החתם סופר. גודל: 19X24 ס"מ. מצב טוב מאוד. מעט כתמים.
לפנינו הנוסח המקורי כפי שנבע מידו הקדושה של החתם סופר, הדרושים נדפסו בשינויים קלים בספר חתם סופר על התורה (שלח: חומש במדבר עמ' סד; בהר: חומש ויקרא עמ' פא. מהדורת ירושלים תשס"ז).
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
סגולות כתב־יד החתם סופר
סגולה ליראת שמים
הגאון הקדוש מהר"ם בנעט אמר שההסתכלות בכתב־יד־קדשו של החתם סופר מסוגל ליראת שמים.
וכך מסופר: שפעם הגיע תשובה הלכתית מהחתם סופר אל מהר"ם בנעט והוא עיין בה כמה זמן, ושאלו אותו הסובבים אם מצא איזה דבר הצריך עיון בתשובה, השיב לא, אבל אני מעיין בתשובה כי עצם ההסתכלות בכתב־יד־קדשו מסוגל ליראת שמים (הקדמה לדרשות חתם סופר עמ' ו).
וכך מפורסם בשם הרה"ק רבי יואל מסאטמאר שלראות את כתב־יד החתם סופר הוא סגולה ליראת שמים.
סגולה לשמירה
ידוע שבני משפחת החת"ס החזיקו את כתבי־ידו של החתם סופר כסגולה לשמירה. בנו, בעל 'מכתב סופר', נשא עמו כתבי־יד של אביו בעת שהלך לפרלמנט האוסטרי וכשעמד בפני שאלה קשה היה פותח את הכתבים ומעיין בהם למצא פתרון לשאלתו.
סגולה לרפואה
מרן הדעת סופר היה נותן לחולה שישים מראשותיו דף מכתב־יד בעל חתם סופר (בית סופרים עמ' קע"ג).
סגולה למקשה לילד
וכן נהגו ליתן מתחת למראשותיה של מקשה לילד דף בכתב־יד־קדשו של החתם סופר (ראה שו"ת שבט הלוי ח"ו סי' קס"ב אות ב').
הקו והנקודה בכתבי החתם סופר
בכל סוף קטע רשם החתם סופר קו ונקודה, וראה להגרי"נ שטרן (בתחילת דרשות חת"ס דף יט, א בהערה) בשם הגאון רבי אשר אנשיל ווייס אב"ד נאדי-פאלו, טעם לסימון זה של החתם סופר על פי הקבלה.
תורת משה על התורה
על כתיבת חידושיו כותב החת"ס: "כל עוד שיחייני ה' ויתן לי כח הריני מוכן ללמוד עם כל הבא לשמוע, לא אשקוט ולא אנוח… והנני כותב על ספר בדיו, כל מה שיחנני הי"ת הן בהלכה הן באגדה" (נדפס בפיתוחי חותם בראש שו"ת חת"ס יו"ד).
…………………………………
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם
בווצאפ >>>