תיקון חצות גארטל של האדמו"ר הקדוש מריבניץ
גארטיל רחב – של הרה"ק פועל הישועות רבי חיים זנוויל אברמוביץ מריבניץ – הריבניצער רבי שחגר אותו על גופו הקדוש בעת שאמר תיקון חצות בכל יום.
וכך מעיד גבאי האדמו"ר שזכה לשמש בקודש משנת תשל"ו:
"אני החתום מאשר בזה שהגרטל שבתמונה זו השתמש בו כ"ק האדמו"ר מריבניץ זיע"א למשך תקופה ארוכה בעת עריכת תיקון חצות שבכל יום.
כידוע שמרן זיע"א ערך תיקון חצות מדי יום מספר שעות כשהוא יושב עטוף בשק ואפר", עכ"ל.
סגולות הגארטל של הצדיק
כתב הרה"ק בעל דגל מחנה אפרים (פרשת וישלח) שזקנו הבעש"ט, עבר פעם את הנהר בלי להזכיר שום שם קדוש, רק הניח חגורו על הנהר ועבר עליו.
וכתב הגר"ח פלאג'י בספרו רפואה וחיים (פי"ב אות ס') 'אזור חגורת הצדיק מבטל הרהורים רעים' וכ"כ מוהר"ן מברסלב בספר המדות שאבנט סגולתו לכפר הרהורים רעים [ומקור הדברים בגמרא זבחים פח, ב שאבנט מכפר על הרהור הלב]
הרה"ק רבי מאיר מפרימישלאן זצוק"ל נתן טעם לשבח למה שנוהגים לחגור חגורה גארטל של צדיק בעת רצון, כגון חתן תחת חופתו. כי חגורה של צדיק מסוגל להבריח מחשבות זרות.
——————————–
הרה"ק צדיק יסוד עולם רבי חיים זנוויל אברמוביץ מריבניץ – הריבניצער רבי – נולד בבוטשאן שברומניה בשנת תרנ"ז, נתייתם בילדותו, וגדל אצל הרה"ק רבי אברהם מתתיהו משטפנשט, שאמר עליו שהוא 'בנו יחידו'. גר בריבניץ (כיום מולדובה, אז אוקראינה), וכבר מנערותו נהג בקדושה ובטהרה, מיעט באכילה, טבל בנהרות קפואות, ובמסירות נפש ממש נסע ממקום למקום תחת עיני השלטון הקומוניסטי למול את ילדי ישראל, ולשחוט כהלכה. גם בתקופת השלטון הנאצי שרד בדרך פלא, בתקופה זו התפרסם כפועל ישועות ויש על כך מעשיות רבות.
רק בשנת תשל"ג הסכים לעזוב את רוסיה, תחילה ישב בארץ ישראל, ולאחמ"כ בארה"ב. שם המשיך בדרכו המיוחדת.
רבים שיחרו לפתחו מכל קצוות הארץ לקבל עצה ברכה וישועה, והעידו שראו אצלו ממש רוח הקדש. נפטר בשנת תשנ"ו בעיר מונסי, ולקברו נוהרים המונים לרפואה וישועה.
והיה צדק אזור מתניו (ישעיה יא, ה)
נהגו חסידים ואנשי מעשה לחגור אבנט (גארטל) על גבי הבגד העליון בשעת התפילה, וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך (או"ח סי' צ"א ס"ד) 'צריך לאזור אזור בשעת התפלה' והוא משום כבוד ויקר לתפילה כפי שנאמר 'הכון לקראת אלוקיך ישראל' ומקור הדברים בגמרא במסכת שבת דף ט, ב.
וכתב בספר שיח שרפי קדש (ח"ב אות ס"ד) בשם החידושי הרי"ם שמה שאנו אומרים 'אוזר ישראל בגבורה' הכוונה על הגראטל.
צדיקים וחסידים נהגו ללבוש את הגארטל לא רק בשעת התפילה וקיום מצוות, אלא במשך כל היום משום הכנעה וענווה. הרה"ק רבי אהרן מטשרנוביל אמר על כך: 'וחגור נתנה לכנעני' שלבישת גארטל מביאה לידי הכנעה (סגולות הבעש"ט ותלמידיו בהוספות אות י"ט).
———————————
כתב החתם סופר בספרו הקדוש על התורה (בפרשת תולדות): 'משמע בירושלמי מועד קטן [גבי 'מקלו של רבי מאיר']
דמלבושיו של אדם נאצלים מקדושתו של הלובש והלובש אותם אחריו יאצל עליו מאותו רוח לטוב ולמוטב בסוד אשר ילבשם תחתיו מבניו…'
יסוד זה קיבל מרבו הגה"ק בעל ההפלאה שכתב בפנים יפות (פרשת לך לך) שעל 'נכסי הצדיקים שורה קדושה'.