פריט : 30
דף קדוש משו"ת חתם סופר בכתב יד קדשו
תשובה להלכה בעצם כתב יד קודשו של רבן ומאורן של ישראל, מרנא ורבנא בעל חתם סופר זצ"ל [תקע"ט, 1819]
דף שלם כתוב משני צדיו בעצם כתב יד קדשו. קטע מתוך תשובה להלכה בכתב יד מרנא ורבנא, רבנו משה סופר אב"ד ור"מ דק"ק פרשבורג, בעל 'חתם סופר'.
בין דבריו מזכיר החתם סופר דברים שאמר בצעירותו לפני רבו המובהק רבי נתן אדלר ורבו קילסם. וכך הוא כותב: "דכירנא כד הוינא טליא אמינא מילתא בפני מ"ו גאון ישראל מו"ה נתן אדלר כץ זצ"ל וישרו הדברים בעיניו זצ"ל".
החתם סופר ורבו רבי נתן אדלר
עוד בהיות החתם סופר רך בשנים דבק ברבו המובהק, הנשר הגדול מרנא ורבנא רבי נתן אדלר. הוא גדל בבית רבו ושאב ממנו מלא חופניים תורה, יראה והנהגות קדושות. כל ימיו נשא את שם רבו בהערצה מופלגת וראה בו "חסיד שבכהונה" ו"איש אלוקים קדוש", ואף אמר שרבו היה בדרגה יותר גבוהה ממלאך ('ספרא דמלכא' עמ' יב).
תשובות חתם סופר
רבנו החתם סופר היה תל תלפיות שהכל פונים אליו. גדולי ישראל שפנו אליו בשאלותיהם כהגאון מהר"ם בנעט והגרא"ז מרגליות, העידו שה' עמו והלכה כמותו. דבריו התקבלו כהלכה פסוקה בקרב כל גדולי הונגריה השותים בצמא את דבריו.
הגאון מהר"ש ענגל אמר: "מקובלני מרבותי שהנודע ביהודה והחתם סופר נשלחו מן השמים לקבוע הלכות בישראל" (שו"ת מהר"ש ענגיל חלק ז עמ' קצה).
סגולת כתב יד החתם סופר
ידוע שבני משפחת החת"ס החזיקו את כתבי ידו של החתם סופר כסגולה לשמירה ולרפואה (וראה מקורות בחומר המצורף). בנו, בעל 'מכתב סופר', העיד שמהר"ם בנט האריך להסתכל בתשובה ששלח אליו החתם סופר ואמר שעצם ההסתכלות בכתב ידו של החתם סופר מסוגלת ליראת שמים (הגרי"נ שטרן במבוא לדרשות חת"ס). הרה"ק רבי פנחס מאוסטילה אמר בשם חמיו המהרי"ד מבעלזא שכל שורה ושורה מתשובות חתם סופר מסוגלת ליראת שמים (ספרא דמלכא עמ' ס"ד). הגאון משאמלוי כתב: "ומי שרגיל לעיין בתשובותיו מרגיש שנכתבו בקדושה וביראה עילאה" (בהסכמתו לספר 'זיכרון למשה', גרוסווארדיין תרח"ץ).
בדף, קטע מתוך תשובתו לתלמידו רבי אהרן קוטנא [ראה 'אישים בשו"ת חתם סופר' עמ' נב אות נ] בעניין שתיית מי חלב לחולה אחרי אכילת בשר ללא המתנת ו' שעות.
התשובה נדפסה בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' עג (פרשבורג תר"א), ובשינויים והוספות על פי כתב יד זה בשו"ת חתם סופר מהדורת חתם סופר (ירושלים תש"ס). תאריך התשובה הוא על פי הנדפס בשו"ת חתם סופר.
פרשבורג , 1819 [1] דף בגודל 1923.5 ס"מ, כתוב משני צדי הדף. עם חורים זעירים רבים, אך הכל שוקם ברסטורציה אומנותית.
דף קדוש משו"ת חתם סופר בכתב יד קדשו
תשובה להלכה בעצם כתב יד קודשו של רבן ומאורן של ישראל, מרנא ורבנא בעל חתם סופר זצ"ל [תקע"ט, 1819]
דף שלם כתוב משני צדיו בעצם כתב יד קדשו. קטע מתוך תשובה להלכה בכתב יד מרנא ורבנא, רבנו משה סופר אב"ד ור"מ דק"ק פרשבורג, בעל 'חתם סופר'.
בין דבריו מזכיר החתם סופר דברים שאמר בצעירותו לפני רבו המובהק רבי נתן אדלר ורבו קילסם. וכך הוא כותב:
"דכירנא כד הוינא טליא אמינא מילתא בפני מ"ו גאון ישראל מו"ה נתן אדלר כץ זצ"ל וישרו הדברים בעיניו זצ"ל".
החתם סופר ורבו רבי נתן אדלר
עוד בהיות החתם סופר רך בשנים דבק ברבו המובהק, הנשר הגדול מרנא ורבנא רבי נתן אדלר. הוא גדל בבית רבו ושאב ממנו מלא חופניים תורה, יראה והנהגות קדושות. כל ימיו נשא את שם רבו בהערצה מופלגת וראה בו "חסיד שבכהונה" ו"איש אלוקים קדוש", ואף אמר שרבו היה בדרגה יותר גבוהה ממלאך ('ספרא דמלכא' עמ' יב).
תשובות חתם סופר
רבנו החתם סופר היה תל תלפיות שהכל פונים אליו. גדולי ישראל שפנו אליו בשאלותיהם כהגאון מהר"ם בנעט והגרא"ז מרגליות, העידו שה' עמו והלכה כמותו. דבריו התקבלו כהלכה פסוקה בקרב כל גדולי הונגריה השותים בצמא את דבריו.
הגאון מהר"ש ענגל אמר: "מקובלני מרבותי שהנודע ביהודה והחתם סופר נשלחו מן השמים לקבוע הלכות בישראל" (שו"ת מהר"ש ענגיל חלק ז עמ' קצה).
סגולת כתב יד החתם סופר
ידוע שבני משפחת החת"ס החזיקו את כתבי ידו של החתם סופר כסגולה לשמירה ולרפואה (וראה מקורות בחומר המצורף). בנו, בעל 'מכתב סופר', העיד שמהר"ם בנט האריך להסתכל בתשובה ששלח אליו החתם סופר ואמר שעצם ההסתכלות בכתב ידו של החתם סופר מסוגלת ליראת שמים (הגרי"נ שטרן במבוא לדרשות חת"ס). הרה"ק רבי פנחס מאוסטילה אמר בשם חמיו המהרי"ד מבעלזא שכל שורה ושורה מתשובות חתם סופר מסוגלת ליראת שמים (ספרא דמלכא עמ' ס"ד). הגאון משאמלוי כתב: "ומי שרגיל לעיין בתשובותיו מרגיש שנכתבו בקדושה וביראה עילאה" (בהסכמתו לספר 'זיכרון למשה', גרוסווארדיין תרח"ץ).
בדף, קטע מתוך תשובתו לתלמידו רבי אהרן קוטנא [ראה 'אישים בשו"ת חתם סופר' עמ' נב אות נ] בעניין שתיית מי חלב לחולה אחרי אכילת בשר ללא המתנת ו' שעות.
התשובה נדפסה בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' עג (פרשבורג תר"א), ובשינויים והוספות על פי כתב יד זה בשו"ת חתם סופר מהדורת חתם סופר (ירושלים תש"ס). תאריך התשובה הוא על פי הנדפס בשו"ת חתם סופר.
פרשבורג , 1819 [1] דף בגודל 1923.5 ס"מ, כתוב משני צדי הדף. עם חורים זעירים רבים, אך הכל שוקם ברסטורציה אומנותית.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?