תשובת רבינו יוסף קולון – המהרי"ק – בחתימת כתב יד קדשו—-
תשובה מקורית מסוף תקופת הראשונים–
הוד קדומים–
קובץ שלם מהמאה ה-15
ברבות הימים, הגזירות, הפרעות והגירושים, כמעט לא נותר בידינו כיום אוטוגרפים מתקופת רבותינו הראשונים, לפנינו קובץ שנשמר בשלימות מהמאה ה-15 ועד היום, חתום בחתימת ידו של – המהרי"ק מחותמי תקופת הזוהר של תורת הראשונים –ומהראשונים המשפיעים ביותר על ספר השולחן ערוך.
תשובה ארוכה להלכה ולמעשה (27 עמ') מאת רבינו המהרי"ק – בתוספת 5 שורות בכתב יד קודשו – וחתומה בחתימת ידו המקורית: "נאם הצעיר וחדל אישים יוסף קולון בן מהר"ר שלמה זלה"ה".
רבינו המהרי"ק היה מאחרוני רבותינו הראשונים, והוא למעשה חתם תקופה זו. להכרעותיו ותשובותיו ניתן משנה תוקף מכוח הכלל 'הלכה כבתראי'. עם גדולי תלמידיו נמנה רבי עובדיה מברטנורא מפרש המשנה.
תשובותיו הן מספרי היסוד ומאבות ההלכה, אשר הטביעו את חותמן על ספר השולחן ערוך.
רבינו ה'בית יוסף' בהקדמתו לחיבורו הגדול 'בית יוסף' מזכיר את תשובות רבינו המהרי"ק בשורה אחת עם תשובות גדולי הראשונים: הרשב"א, רא"ש, ר"ן וריב"ש. והזכירו בבית יוסף למעלה מ-300 פעמים!!
וכן רבינו הרמ"א בהקדמת 'דרכי משה' כותב: "תשובות החכמים אשר אחריהם אנו נגררים… תשובות הרא"ש והרשב"א ומהרי"ק וריב"ש… המה האורים הגדולים אשר עיני האנשים מאירים".
תשובת המהרי"ק בענין הסבלונות
תשובה זו של המהרי"ק היא אחת התשובות המפורסמות ביותר של המהרי"ק וממנה יתד ופינה להלכה הפסוקה בשולחן ערוך אבן העזר סי מ"ה – בעניין חשש סבלונות (האם יש לחשוש שהמתנות שהחתן שולח לכלה בתקופת האירוסין הנקראים 'סבלונות', הם בתורת קידושין, ומעתה היא כבר נשואה לו).
בתשובה זו נשאו ונתנו כל נושאי כלי השולחן ערוך וכל גדולי האחרונים בספרי התשובות. ראה לדוגמה לשון המהר"ם מלובלין בתשובותיו (סי' פב): "ולא אאריך יותר, כי כבר חילוקי הדינים הללו מפורשים בתשובות הפוסקים ובתשובות מהרי"ק שרש ק"ע-קע"א.
תשובה זו נדפסה בשו"ת מהרי"ק שרש קע"א. בכתב היד שלפנינו שינוי נוסח רבים לטובה לעומת התשובה בדפוס.
רבינו המהרי"ק
רבינו יוסף קולון (ק"ע-ר"מ), הנודע בשמו המהרי"ק, נולד בשנת ק"ע בצרפת לאביו רבי שלמה, שהיה מגזע רש"י הקדוש. עקב פרעות שערכו גדודי ליסטים ביהודי המחוז נמלטו לצפון איטליה, ומשם יצא שמעו של מהרי"ק לכל קצות תבל.
מהר"ם מינץ כותב עליו: "מה אני כלי קנקן ריקם, הלא יש אתך רבנן קשישאי ועדיפא מינאי אשר קטנם עבה ממתני ובפרט ריש גלותא סיני ועוקר הרים מהר"י קולון".
וכן משבחו גדול האחרונים המהרש"ל וכותב עליו ש"כל דבריו קשורים כשלשלת של ברזל, ומגיע עד רום שמים, לרוב חריפתו" ('ים של שלמה' בבא קמא פ"ח סי' ע"א).
שימש כרב וראש ישיבה בערי איטליה. בישיבתו למדו רבנים גדולי תורה ומורי הוראות בכל רחבי תבל, ועל כולם נודע תלמידו הגדול מפרש המשנה, רבינו עובדיה מברטנורא.
כתב היד
27 עמודים, [14 דפים] כתב יד איטלקי – אשכנזי רהוט, כרוך בכריכת עור אמנותית משובחת עם הטבעות בצבע זהב. 21×15 ס"מ.
סיום התשובה – 5 שורות אחרונות בעצם כתב יד קודשו.
"ועליכם הראשים ק"ק פייארניצא יצ"ו שרי עשרות ושרי חמישים, איני קורא תגר ואיני מאשים כי חשבתי שלא מלבכם לעשות את כל המעשים, ברם שלוחא הוא דעוית אשר בדא מלבו קנטורים ודברים קשים ויבקש לעשות ענבים ויעש באושים העלה נעצוצים תחת ברושים, והנם לו לפח יוקשים בחושבו לעשות לו שם גם רכב גם פריצים והודיע לכל כי ננעלו בפניו שערי בינה ולא ישכיל ולא ישמע לקול מלחשים
נאם הצעיר וחדל אישים יוסף קולון בן מהר"ר שלמה זלה"ה".
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>