אוד מוצל מספריית האדמו"ר בעל 'אמרי אמת' זצ"ל
כתב יד. קובץ פיוטים ובקשות מסודרים לפי 'מקאמים'
הרה"ק בעל 'אמרי אמת' מגור היה בבחינת 'מרבה ספרים מרבה חוכמה'. בית עקד גדול וחשוב היה לו, שהיה נחשב בזמנו כאחת הספריות הפרטיות הגדולות והנדירות בעולם. תלאות רבות עברו על ספרייתו. לראשונה – בשנת תרס"א בה פרצה שרפה גדולה בעיירה גור שכילתה את ספרייתו, אולם עד מהרה החל לבנותה ולשכללה מחדש. ובפעם השנייה בשנות השואה. אוצר הספרים הנדיר אבד ונעלם. שרידים בודדים ניצלו והגיעו עם שארית הפליטה לארץ ישראל. כתב יד נדיר זה הוא אחד מהאודים המוצלים מספריית הרבי זצ"ל. ראה: 'אהל רא"ם', רשימת כתבי היד באוצר הספרים של האדמו"ר מגור, מס' 194.
מפליא לראות שגם שירי בקשות, ערגה וכיסופים מחכמי עדות המזרח היו בתחום לימודיו והתעניינותו של האדמו"ר, שהיה כידוע איש אשכולות.
תוכן כתב היד: מאה וחמישה פזמונים, פיוטים ובקשות לזמנים שונים, ערוך ומסודר לפי מאקמים.
בין המקאמים הנזכרים בכתב היד: ראסט/ בוסיליק/ ניגריז/ עושאק/ דוגייאה/ סיבח/ עגים/ סיגייאה/ עיראק/ מואחייר/ איביג ועוד.
שיטת המקאמים משמשת כבסיס למוזיקה הערבית והטורקית. כל מקאם הוא מבנה המגדיר מסגרת ליצירה מוזיקלית (שיר עצוב, שמח וכדומה). שיטה זו הייתה מקובלת גם בפיוטים היהודיים, וכבר המשורר הגדול רבי ישראל נג'ארה, בספרו 'זמירות ישראל' (ויניציאה שנ"ט), רשם בראשי השירים את שם המקאם.
בעמ' 44 שיר בלאדינו.
[תורכיה, המאה ה-19], 47 דף + 22 דפים חלקים. פנקס צר וארוך. נייר עבה. כתיבה מסודרת. בסוף כתב היד מפתח חלקי לפיוטים לפי סדר א"ב. מצב טוב. כריכת חצי עור מקורית (פגומה מעט בשדרה) עם הטבעה של מנורה במרכז הכריכה.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>