תשובה להלכה בחתימת יד קדשו של הרה"ק רבי חיים הלברשטאם מצאנז, בעל 'דברי חיים' מימי זקנותו. צאנז תרל"ג [1873]
ה'דברי חיים' היה בעת כתיבת התשובה בן שמונים שנה!
את תשובותיו כתב ה'דברי חיים' מתוך קדושה וטהרה, ובמהלך כתיבת התשובות אף ירד לטבול במקווה, כפי שמספר החסיד ר' זנוויל בלאבשטיין, ממשמשי רבינו שכתב את תשובותיו. הוא מתאר שזו הייתה העבודה הקשה עליו ביותר, כאשר רבינו קרא לו לערוך את תשובותיו, ובאמצע הכתיבה היה ניגש אליו פעמים מספר ואומר "בוא ונשרף לכבוד קדושת שמו יתברך".רבינו היה יורד וטובל במקווה שלוש וארבע פעמים באמצע חיבור התשובה, כך שלעיתים לא הספיק להעלות על הכתב במשך הלילה רק חצי תשובה ('רבינו הקדוש מצאנז' חלק א עמ' צח).
בשולי התשובה חתם הרה"ק מצאנז בעצם כתב יד קודשו: "דברי דבש"ת [=דורש בשלום תורתו] הק' חיים הלברשטאם". בסיום התשובה מוטבע חותמו הקדוש. ובצד ימין בראש התשובה חותמת בלט אישי צרוב בנייר.
צאנז תרל"ג [1873] דף בגודל 2034 ס"מ. חיזוקי נייר בקיפולי הדף, חור קטן במרכז בדף. שמור בקופסת עור מהודרת מאוד. גודל הקופסה: 28*42 ס"מ.
נדפס לראשונה בשו"ת 'דברי חיים' החדש (הוצאת באבוב) בתשובות חדשות סי' כג.
[מקור: קטלוג גנזים 2017 מס' 28 מארכיון בעל 'שדה צופים']
…………………………………….. ………………….
"כיוונתי להלכה בשמות גיטין"
בראש תשובה זו שלפנינו הוא מציין למה שכתב בספר 'דברי חיים' שער התשובות בענייני שמות גיטין. ספר זה, הוא חיבורו הראשון של ה'דברי חיים' שנדפס בחייו, היה על שמות גיטין ומקוואות והוא עצמו השתבח בחיבורו זה ואמר קודם פטירתו: "אני נותן שבח והודיה לה' יתברך שכיוונתי להלכה בהלכות גיטין ומקואות בחיבור זה" (בנו, הרה"ק רבי ברוך מגורליץ, בהקדמה למהדורת מונקאטש תרנ"ז).
תשובה להלכה בענין הפולמוס שהתעורר בשנת תרל"ג סביב הגט מהערמאנשטאדט, בו השתתפו גדולי הדור, וביניהם, רבינו הדברי חיים, בעל שואל ומשיב, בעל גורן דוד, רבי חיים צבי מנהיימר ועוד גדולי הונגריה.
"והגם שלעת זקנותי אינני משיב לשואלי דבר בעניני איסור והיתר, אך למען הסר המכשלה, אודיע למעכ"ת בקצרה שהגט הזה הוא פסול לכולי עלמא…".
הרקע למכתב: בשנת תרל"ג ערער הגאון רבי מרדכי הלוי איש הורוויץ, אב"ד שאמלוי, על כשרותו של גט שניתן בהערמאנשטאדט ושלח את הגט לרבינו ה'דברי חיים' לחוות את דעתו. מלבד רבינו כתבו תשובות ומכתבים בנדון רבים מגדולי הונגריה, והרב המסדר אף ערך את טענותיו בקונטרס שהדפיס בשם 'מלחמות חובה' .
ואכן, בצידו השני של מכתב ה'דברי חיים' שלפנינו, נמצא סיום מכתבו אליו של רבי מרדכי הלוי הורוויץ (תקפ"ט=תרמ"ז), תלמיד הגה"צ רבי אשר הלוי יונגרייז מטשענגער, בעל הספר 'פרשת מרדכי' ו'גדולת מרדכי' (אונגוואר תרכ"ו).
…………………………………….. ………………….
הרה"ק רבי חיים מצאנז (תקנ"ג-תרל"ו)
היה מגדולי צדיקי החסידות, גאון מופלא בנגלה ובנסתר, פוסק ומשיב בהלכה וממנהיגי
דורו, חתן הגאון בעל 'ברוך טעם' וממנו קיבל תורה ודרך בלימוד, וממנו גם נסמך להוראה. משנת תק"ץ החל להנהיג עדה והיה לאדמו"ר החשוב ביותר בכל גליציה.
כמעט כל צדיקי גליציה, הונגריה ורבים מפולין קיבלו את מרותו.
התמזגו בו גאונות מופלאה בתורה, עבודת ה' במסירות וגמילות חסדים בשלמות. הוא הרבה באמירת שיעורים והשיב תשובות לכל השואלים. "הקדיש כל ימיו לתורה ועבודה בדבקות ויראה גדולה במסירות נפש ממש… סיגף עצמו כל ימיו באש ובמים ובמקוואות עד אין שיעור וצדקת פזרונו אשר מידיו הטהורות פרנס מאות ואלפים עניים ואביונים… כמעט נראה בחוש שכינה מדברת מתוך גרונו" (הקדמת בניו ל'דברי חיים' על התורה).
"הלא זה חיינו לעסוק כל היום בגופי תורה, והלכה ופלפול ולהשיב לשואלי דבר" (שו"ת 'דברי חיים' חלק ב יו"ד סי' מז).
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם
בווצאפ
>>>