הגדה של פסח עם ציורים רבים ומהדורה ראשונה של פירוש 'צלי אש'
ויניציאה שפ"ט (1629)
הגדה של פסח עם למעלה מחמישים ציורים וכן איניציאלים רבים עם תרגום לאיטלקית וספר 'צלי אש' – קיצור ספר 'זבח פסח' לרבי יצחק אברבנאל מאת רבי יהודה אריה ממודינא.
בהגדה נדפסו למעלה מ-50 ציורי חיתוכי עץ ועוד 26 אותיות מקושטות (איניציאלים). לכל עמוד מסגרת מעוטרת עם כותרת מרשימה, ובשני העמודים בצדדים נדפס הפירוש 'צלי אש'.
הגדה זו היא ההגדה שקבעה את המתכונת הסופית של הגדות ויניצאה המפוארות (ססיל רות)
.
יהודי איטליה היו יושבים סביב שולחנות ערוכים, בידם הגדה מפוארת זו והם מתענגים על ציוריה המרהיבים, שעוררו אצלם כיסופים ורגשי קודש.
שימושה של הגדה זו בליל הסדר ניכר ממש על גבי דפי ההגדה שעליהם נשפך יין בעת שזילפו מן הכוס ב'דצ"ך עד"ש באח"ב' או שהגביהו את הכוס בשעת אמירת הלל.
כתמי יין אלו, ואולי גם כתמי שעווה מנרות יום טוב, מכניסים אותנו היישר אל תוך סלונה של משפחה איטליאנית בשכונת היהודים בוויניציאה ובפאדובה או בנפולי ומילאנו.
כריכת שיש איטלקית מקורית.
ויניציאה שפ"ט [1629]. פירוש 'צלי אש' שנדפס כאן לראשונה, נדפס לאחר מכן בעשרות הגדות. [26] דף 33 ס"מ. כתמים, שיקומי וחיזוקי שוליים. בשער הספר השלמת הקו התחתון של המסגרת ברסטורציה.
ביבליוגרפיה: יערי הגדות 41. אוצר הגדות 55.
בצלאל (ססיל) רות, 'ההגדה המצוירת שבדפוס', ארשת א' (ירושלים תשכ"א) עמ' 22.
………………………………………….. ……………….
ההגדה זכתה להיות הספר המעוטר ביותר בכל הזמנים.
אך יותר מכול זכו להיות מעוטרות ההגדות שנדפסו בוויניציאה – בית היוצר לספר היהודי המהודר.
הגדות ויניציאה נתעטרו בעיטורים פיתוחי עץ נהדרים, המבטאים נאמנה את רחשי הלב ומכניסים את הקורא היישר לתוך קשי השיעבוד, לתוך האותות והמופתים, לרגעי החירות המרגשים ולמסע המדבר עד בואם אל ארץ האבות.
הגדות ויניציאה הביאו את ההגדה לצורתה המוגמרת, ועל פיהן נדפסו עשרות הגדות.
……………………………………….. ………………….
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>