פריט : 19
שיעור חזון אי"ש באכילת מצה – מכתבו הנודע של הסטייפלר
בירור שיעור כזית לאכילת מצה לדעת החזון אי"ש בכתב יד הסטייפלר זצ"ל.
"והנה, מדדו שיעור הכזית לפני מרן ז"ל [החזון אי"ש] ואני [הסטייפלר] עמדתי באותו מעמד"
תשובה ארוכה להלכה ולמעשה בכתב יד קודשו של הסטייפלר בעניין גודל שיעור ה'כזית' לאכילת מצה בליל הסדר.
------------------------------------------------- -----
מצוות אכילת מצה בליל פסח
מצוות האכילה היחידה שנותרה לנו מדאורייתא, לאחר חורבן בית המקדש, היא מצוות אכילת מצה בליל פסח.
שיעור האכילה הוא בכזית.
אך איך משערים את שיעור ה'כזית'? זהו עניין מורכב וסבוך שנחלקו בו חכמי ישראל.
בדור האחרון התפשטו שתי שיטות עיקריות בעניין השיעורים, הנקראים בפי כול: 'שיעור חזון אי"ש' ו'שיעור רבי חיים נאה'.
במכתב שלפנינו מברר הסטייפלר את השיעור המעשי לפי שיטת החזון אי"ש.
בספרו 'שיעורין של תורה' כתב הסטייפלר (פרק שיעורי המצוות אות כ"ו) ששיעור כזית לעניין אכילת מצה בליל פסח, לדעת החזון אי"ש, הוא חצי מצת מכונה.
------------------------------------------------- -----
שיעור זה היה נראה קטן בעיני השואל, ועל כך עונה לו הסטייפלר: "והנה, מדדו שיעור הכזית לפני מרן ז"ל [החזון אי"ש] ואני עמדתי באותו מעמד, שטחנו מצות לפניו ז"ל ונכנס קמח ממצה וחצי בתוך רביעית שלנו שמכיל 150 גרם מעוקבים, ונמצא שחצי מצה מכיל 50 גרם מעוקבים ויש בזה כזית ויותר לכל הדעות ולכל החומרות".
(במהדורה שנייה של הספר, באות כ"ז, הוסיף הסטייפלר הערה שיש מקום לחשוש לשני שליש מצה, אך למעשה היה הסטייפלר מורה להלכה לשואליו שמעיקר הדין מספיק שיעור קטן יותר מזה, ראה חומר מצורף).
בני ברק תשי"ח [1958], ארבע שנים לאחר פטירת החזון אי"ש. הכול בכתב ידו ובחתימתו. גודל: 1724 ס"מ. כתמי מים. לפניך המכתב המקורי שנשלח. טיוטת המכתב נדפסה בקריינא דאגרתא ח"ב אגרת ת'.
שיעור חזון אי"ש באכילת מצה – מכתבו הנודע של הסטייפלר
בירור שיעור כזית לאכילת מצה לדעת החזון אי"ש בכתב יד הסטייפלר זצ"ל.
"והנה, מדדו שיעור הכזית לפני מרן ז"ל [החזון אי"ש] ואני [הסטייפלר] עמדתי באותו מעמד"
תשובה ארוכה להלכה ולמעשה בכתב יד קודשו של הסטייפלר בעניין גודל שיעור ה'כזית' לאכילת מצה בליל הסדר.
————————————————- —–
מצוות אכילת מצה בליל פסח
מצוות האכילה היחידה שנותרה לנו מדאורייתא, לאחר חורבן בית המקדש, היא מצוות אכילת מצה בליל פסח.
שיעור האכילה הוא בכזית.
אך איך משערים את שיעור ה'כזית'? זהו עניין מורכב וסבוך שנחלקו בו חכמי ישראל.
בדור האחרון התפשטו שתי שיטות עיקריות בעניין השיעורים, הנקראים בפי כול: 'שיעור חזון אי"ש' ו'שיעור רבי חיים נאה'.
במכתב שלפנינו מברר הסטייפלר את השיעור המעשי לפי שיטת החזון אי"ש.
בספרו 'שיעורין של תורה' כתב הסטייפלר (פרק שיעורי המצוות אות כ"ו) ששיעור כזית לעניין אכילת מצה בליל פסח, לדעת החזון אי"ש, הוא חצי מצת מכונה.
————————————————- —–
שיעור זה היה נראה קטן בעיני השואל, ועל כך עונה לו הסטייפלר: "והנה, מדדו שיעור הכזית לפני מרן ז"ל [החזון אי"ש] ואני עמדתי באותו מעמד, שטחנו מצות לפניו ז"ל ונכנס קמח ממצה וחצי בתוך רביעית שלנו שמכיל 150 גרם מעוקבים, ונמצא שחצי מצה מכיל 50 גרם מעוקבים ויש בזה כזית ויותר לכל הדעות ולכל החומרות".
(במהדורה שנייה של הספר, באות כ"ז, הוסיף הסטייפלר הערה שיש מקום לחשוש לשני שליש מצה, אך למעשה היה הסטייפלר מורה להלכה לשואליו שמעיקר הדין מספיק שיעור קטן יותר מזה, ראה חומר מצורף).
בני ברק תשי"ח [1958], ארבע שנים לאחר פטירת החזון אי"ש. הכול בכתב ידו ובחתימתו. גודל: 1724 ס"מ. כתמי מים. לפניך המכתב המקורי שנשלח. טיוטת המכתב נדפסה בקריינא דאגרתא ח"ב אגרת ת'.
————————————————– —-
הסטייפלר ושיעורי החזון אי"ש
הסטייפלר, כידוע, נשא את אחותו של החזון אי"ש, אך התבטל אליו כתלמיד לרב.
בשנת תש"ז, בזמן המחלוקת על השיעורים בין החזון אי"ש לגר"ח נאה, היה הסטייפלר גר בדירה אחת עם החזון אי"ש והיה מצוי בכל הפרטים, והוא אשר עמד בראש המפיצים את שיטת שיעור החזון אי"ש.
רבי חיים נאה הדפיס את דעתו בספר 'שיעורי תורה' ולאחר מכן החזון אי"ש הדפיס את דעתו בקונטרס השיעורים, ור"ח נאה הגיב לו ב'שיעורי תורה' מהדורה שנייה. וכנגדו השיב הסטייפלר בספרו 'שיעורין דאורייתא'.
————————————————– —-
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>