כתב יד קודשו של רבן ומאורן של ישראל, בעל החת"ם סופר זצ"ל
'כהא לחמא עניא' – עם ביאור בכתב יד קודשו
מנהג רבינו החת"ם סופר היה לומר: "כהא לחמא עניא" – וכפי שכתב הנוסח בכתב יד קודשו בחידושים שלפנינו, ודלא כנוסח הנמצא ברוב ההגדות "הא לחמא עניא".
וראה ב'שו"ת מכתב סופר' (ח"א עמ' קיא) בפירוש ההגדה, שמנהג אביו החת"ם סופר היה לומר "כהא", בנגינה מפסקת, ואז להמשיך: "לחמא עניא". ופירושו – "כהא" כמו הלחם הזה – "לחמא עניא – אכלו אבהתנא במצרים".
– – –
דף חידושי תורה בעצם כתב יד מרנא ורבנא משה איש האלוקים, רבינו משה סופר אב"ד פרשבורג, בעל חת"ם סופר זצ"ל, ובו ביאור על הפִּסקה "הא לחמא עניא" הנאמרת בתחילת ההגדה של פסח (קטע כמעט שלם).
חידושים אלו הם משנת תקס"ג. החידושים משנת תקס"ג נדירים ביותר (ראה שו"ת חת"ס חושן משפט סי' קכ"א בסוף התשובה).
בצד השני של הדף קטע מדרשת שבת הגדול לשנת תקס"ג [1803] שנאמרה בק"ק מטרסדורף. גם קטע זה כמעט שלם.
הדרוש נדפס על פי כתב יד זה בדרשות חת"ס (גרסוורדיין תרפ"ט), ושם נרשם שהדרשה וכן החידושים הנ"ל הם משנת תקס"ג.
[מטרסדורף תקס"ג 1803] דף בגודל 1924 ס"מ. כתוב משני צידיו, מצב טוב.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
הסגולות המיוחדות הטמונות בכתב יד קדשו של החתם סופר
במשפחת החתם סופר היה מקובל כי כתב יד קדשו של החתם סופר מסוגל לשמירה על כל צרה שלא תבא ובנו רבי שמעון סופר אב"ד קראקא בזמן שהיה צריך לקבל החלטות גורליות בפרלמנט האוסטרי היה מוציא מחיקו מכתב יד אביו והיה מעיין בו. (ראה בספר רבינו שמעון סופר ח"א עמ' נט)
הגאון הקדוש מהר"ם בנעט אמר שה
הסתכלות בכתב יד קדשו של החתם סופר מסוגל ליראת שמים.
וכך מסופר שפעם הגיע תשובה הלכתית מהחתם סופר אל מהר"ם בנעט והוא עיין בה כמה זמן, ושאלו אותו הסובבים אם מצא איזה דבר הצריך עיון בתשובה, השיב לא, אבל אני מעיין בתשובה
כי עצם ההסתכלות בכתב יד קדשו מסוגל ליראת שמים (הקדמה לדרשות חתם סופר עמ' ו).
וכך מפורסם בשם הרה"ק רבי יואל מסאטמאר שלראות את כתב יד החתם סופר
הוא סגולה ליראת שמים.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>