פריט : 13
תשובה ארוכה להלכה בכתב יד וחתימת הגאון הצדיק רבי יצחק ווייס אב"ד ווערבוי. תרס"ח [1908]
תשובה להלכה וחידושי תורה בכתב יד הגאון הצדיק רבי יצחק ווויס אב"ד ווערבוי הי"ד בעל שו"ת שיח יצחק ועוד [אחי הגה"צ רבי שעפטיל ווייס משימאני]
הגאון הצדיק רבי יצחק ווייס אב"ד קארלבורג ווערבוי הי"ד (תרל"ג-תש"ב) מגדולי חכמי הונגריה, בקי מופלא בנגלה ובנסתר וכבר מצעירותו כינהו רבו השבט סופר שהוא 'ארון הספרים' שלי והעיד עליו שהוא בקי בנגלה ובנסתר (מבוא לשו"ת שיח יצחק ח"א עמ' 24).
וכה אמר האדמו"ר בעל 'מנחת אלעזר' ממונקאטש לאחד מתלמידי רבינו:
'דע, שרבך הוא אחד מל"ו הצדיקים שעליהם עומד הדור, ושנית, רבך הוא 'ארון ספרים ממש' הוא בקי בכל הש"ס, והגמרא פירש"י ותוס' שגורים על לשונו בכל מקום בש"ס' (שם עמ' 25)
משנת תרס"ג אב"ד קארלבורג ומשנת תרע"ו ראב"ד בווערבוי, נעקד על קדוש ה' בסביבות לובלין בכ"ו תמוז תש"ב. מח"ס אבני בית היוצר, שו"ת שיח יצחק ועוד.
התשובה עוסקת בענין אבל שאין לו אפשרות להתפלל לפני העמוד ביום חול אם יעלה בשבת לפסוקי דזמרה וכן בענין הדלקת נרות חנוכה לפני הבדלה ומזכיר בתשובתו שכך היה מנהג החת"ס ורבו השבט סופר וכן הערה בענין הדלקת נר חנוכה בביכנ"ס כשאין מנין ומציין שכבר היה לו בזה משא ומתן עם בעל 'מנחת אלעזר' כנדפס בשו"ת מנחת אלעזר [ח"ב סי' ס"ח, ואגב למדנו מכאן שהתשובה שם שלא צויין שם הנמען נשלחה אליו].
קארלבורג תרס"ח [1908] 3 עמ' 2314 ס"מ. מצב טוב. למיטב ידיעתינו לא נדפס. במכתבו הוא מציין שלא השאיר בידו העתק מהתשובה.
תשובה ארוכה להלכה בכתב יד וחתימת הגאון הצדיק רבי יצחק ווייס אב"ד ווערבוי. תרס"ח [1908]
תשובה להלכה וחידושי תורה בכתב יד הגאון הצדיק רבי יצחק ווויס אב"ד ווערבוי הי"ד בעל שו"ת שיח יצחק ועוד [אחי הגה"צ רבי שעפטיל ווייס משימאני]
הגאון הצדיק רבי יצחק ווייס אב"ד קארלבורג ווערבוי הי"ד (תרל"ג-תש"ב) מגדולי חכמי הונגריה, בקי מופלא בנגלה ובנסתר וכבר מצעירותו כינהו רבו השבט סופר שהוא 'ארון הספרים' שלי והעיד עליו שהוא בקי בנגלה ובנסתר (מבוא לשו"ת שיח יצחק ח"א עמ' 24).
וכה אמר האדמו"ר בעל 'מנחת אלעזר' ממונקאטש לאחד מתלמידי רבינו:
'דע, שרבך הוא אחד מל"ו הצדיקים שעליהם עומד הדור, ושנית, רבך הוא 'ארון ספרים ממש' הוא בקי בכל הש"ס, והגמרא פירש"י ותוס' שגורים על לשונו בכל מקום בש"ס' (שם עמ' 25)
משנת תרס"ג אב"ד קארלבורג ומשנת תרע"ו ראב"ד בווערבוי, נעקד על קדוש ה' בסביבות לובלין בכ"ו תמוז תש"ב. מח"ס אבני בית היוצר, שו"ת שיח יצחק ועוד.
התשובה עוסקת בענין אבל שאין לו אפשרות להתפלל לפני העמוד ביום חול אם יעלה בשבת לפסוקי דזמרה וכן בענין הדלקת נרות חנוכה לפני הבדלה ומזכיר בתשובתו שכך היה מנהג החת"ס ורבו השבט סופר וכן הערה בענין הדלקת נר חנוכה בביכנ"ס כשאין מנין ומציין שכבר היה לו בזה משא ומתן עם בעל 'מנחת אלעזר' כנדפס בשו"ת מנחת אלעזר [ח"ב סי' ס"ח, ואגב למדנו מכאן שהתשובה שם שלא צויין שם הנמען נשלחה אליו].
קארלבורג תרס"ח [1908] 3 עמ' 2314 ס"מ. מצב טוב. למיטב ידיעתינו לא נדפס. במכתבו הוא מציין שלא השאיר בידו העתק מהתשובה.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
עם כניסת הנאצים לוורעבוי נלקח לרכבת לכיוון לובלין ובאחת התחנות הורו להם לעבור לרכבת אחרת, רבינו אחז בידו כל העת מזוודה עם כתבי ידו וברדתו מהרכבת נתפזרו הכתבים, והוא התכופף להרימם, תוך כדי שהוא רוכן על גבי הכתבים החלו הנאצים להכות בו ללא הרף ואז הוא פנה אל היהודים שסביבו והתחנן: 'קינדערלאך, דערבארעמט זיך! לאזט דרוקען מיינע כתבים' [יהודים יקרים אנא חוסו עלי, הדפיסו את הכתבים שלי].
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>