פולמוס חליצה על ידי שליח – מכתבי המחאה של גדולי הדור.
חמשה מכתבי מחאה מגדולי הדור .
1) מכתב ארוך בכתב יד וחתימת הגאון רבי יוסף ראזין – הרוגוצ'וביר. כדרכו כותב הרוגוצ'וביר בתקיפות רבה:
עמדתי מרעיד אשר גם כעת יעלה על לב אנשי בליעל להדיח… להתיר חליצה ע"י שליח מהאשה… דח"ו לא יעלה זה על שום מישראל לומר זה… והמורה בזה יורה כבן סורר ומורה ויבדל מקהל עדת ישראל… נצרך לשלוח להמורה רעה המתיר אם לא יחזור מדעתו הרעה… יבדל מקהל הגולה ויבוא בעל הכרם ויכלה קוציו… ולכן אנו וכל בית ישראל נקיים והמורים הרעים הם ישאו את עונם וד' ית' יזרק עלינו מים טהורים. ז' ניסן תרפ"ח. גודל: 1822 ס"מ.
2) מכתב מאת הגאון רבי חיים עוזר מווילנא. הגרח"ע קובע 'כי כל דבריו אין בו ממש' והרי זה כמו להתיר יבמה לשוק. ומוסיף '
באותה שעה נועדו פה לאסיפה בענינים כלליים כמה רבנים גדולי הזמן ובתוכם הגאון הצדיק מו"ה ישראל מאיר הכהן הי"ו [בעל חפץ חיים] וכולם נרעשו מאוד מהוראה זו, ממורים יחידים אשר באים לפרוץ גדרי עולם…'.
2 עמ' במכונת כתיבה, עם חתימת וכמה תיקונים בכתב ידו וחותמו הנאה. י"ד ניסן תרפ"ח.
3) מכתב הגאון רבי יוסף ליב בלוך אב"ד ור"מ טעלז. 'נפלאתי מאוד איך רב יהין לחדש דבר אשר לא שערום הראשונים…'
4) מברק באנגלית מאת הגאון רבי איסר זלמן מלצר אב"ד סלוצק וראש ישיבת עץ חיים בירושלים, בו כותב שמצטרף לדעת הרבנים המוחים בתוקף.
5) מברק באנגלית מאת הגאון רבי משה מרדכי עפשטיין אב"ד ור"מ סלבודקא, כנ"ל.
בלאנק אישי. מכונת כתיבה בחתימת ידו. כ"ג ניסן תרפ"ח.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
בשנת תרפ"ו [1926] התעוררה שאלה חמורה. אודות אשה הגרה באמריקה שבעלה מת ולא הניח בנים והיבם גר ברוסיה, ולא הייתה שום אפשרות שהיבמה תיסע לרוסיה או היבם יבא לאמריקה,
לאחר דין ודברים ארוך התיר רבי אברהם אהרן יודלביץ רב הכולל לאגודת הקהילות בניו יורק, במקום עגון לעשות חליצה על ידי שליחה של האשה ואף הדפיס את הפסק בספרו אב בחכמה (ניו יורק תרפ"ז).
הוראה חדשה זו אשר לא שיערום אבותינו ורבותינו הראשונים והאחרונים, עוררה פולמוס גדול באמריקה וחברי אגודת הרבנים כתבו לרבני אירופה לצאת בקול מחאה נגד פסק זה.
ואכן גדולי הדור יצאו במחאה חריפה נגד פסק זה, ביניהם החפץ חיים שנרעש מהוראה זו (ראה לעיל), הרוגוצ'וביר, רבי חיים עוזר ועוד.
[על פי עדויות שונות, חזר בו בסוף ימיו הרב המתיר, ראה ישורון כרך ב' עמ' תרפח-תרפט].
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>