פריט : 27
תשובה בכתב יד וחתימת המהרש"ג האם מותר להניח תפילין בחול המועד במקום שנוהגים כגדולי החסידות שלא להניח.
בתשובתו מתייחס המהרש"ג לשאלה אם יש חשש 'לא תתגודדו' להניח תפילין בחול המועד בקהילה שרוב יושביה נוהגים כמנהג החסידים שלא להניח תפילין בחול המועד.
הרקע לכתיבת התשובה:
צדיקי החסידות הנהיגו על פי הזהר הק' שלא להניח תפילין בחול המועד [וכפי שהכריע הגאון הקדוש המקובל בעל משנת חסידים, במאמרו 'תפילין דמארי עלמא' הנדפס בספרו חושב מחשבות], וכך התפשט בכל קהילות החסידים בהונגריה - כפי שמעיד המהרש"ג בתשובה זו, דלא כמו שנהגו בקהילות אשכנז על פי הרמ"א להניח תפילין בחוה"מ.
למעשה הוא פוסק שאין בזה לא תתגודדו ומביא שבבחרותו לא הניח במנין של רבו המהר"ם שיק ולא מיחה בו.
בסיום דבריו כותב המהרש"ג:אם מעכ"ת מתייעץ עמי בתורת עצה איך להתנהג מכאן ולהבא - אני מייעץ אותו להתנהג כמו שנוהגים רוב היראים בקהילתו שלא להניח בחול המועד, ובפרט שכן נוהגים עתה כל המחוזים של היראים בגליל התחתון של מדינתינו, כמו בערעג ומארמאריש, שאין שום אחד מניח. ומצוה להתנהג כמו היראים שבאותו מחוז, כי זה גורם אהבה בין היראים אשר הוא דבר גדול…
הגאון רבי שמעון גרינפעלד (תרכ"א-תר"צ) בעל שו"ת מהרש"ג. מעמודי ההוראה בהונגריה בדורו, מילדותו למד בישיבת המהר"ם שיק, ובגיל צעיר נסע אל הרה"ק רבי חיים מצאנז, והיה מהיחידים שם שהבינו היטב את שיעוריו בפלפול. מאות תשובותיו נדפסו בשלשת חלקי שו"ת מהרש"ג.
סעמיהאלי [תרע"ה, 1915] נייר מכתבים כפול, [3] עמ'. 1422 ס"מ,
תשובה בכתב יד וחתימת המהרש"ג האם מותר להניח תפילין בחול המועד במקום שנוהגים כגדולי החסידות שלא להניח.
בתשובתו מתייחס המהרש"ג לשאלה אם יש חשש 'לא תתגודדו' להניח תפילין בחול המועד בקהילה שרוב יושביה נוהגים כמנהג החסידים שלא להניח תפילין בחול המועד.
הרקע לכתיבת התשובה:
צדיקי החסידות הנהיגו על פי הזהר הק' שלא להניח תפילין בחול המועד [וכפי שהכריע הגאון הקדוש המקובל בעל משנת חסידים, במאמרו 'תפילין דמארי עלמא' הנדפס בספרו חושב מחשבות], וכך התפשט בכל קהילות החסידים בהונגריה – כפי שמעיד המהרש"ג בתשובה זו, דלא כמו שנהגו בקהילות אשכנז על פי הרמ"א להניח תפילין בחוה"מ.
למעשה הוא פוסק שאין בזה לא תתגודדו ומביא שבבחרותו לא הניח במנין של רבו המהר"ם שיק ולא מיחה בו.
בסיום דבריו כותב המהרש"ג:
אם מעכ"ת מתייעץ עמי בתורת עצה איך להתנהג מכאן ולהבא – אני מייעץ אותו להתנהג כמו שנוהגים רוב היראים בקהילתו שלא להניח בחול המועד, ובפרט שכן נוהגים עתה כל המחוזים של היראים בגליל התחתון של מדינתינו, כמו בערעג ומארמאריש, שאין שום אחד מניח. ומצוה להתנהג כמו היראים שבאותו מחוז, כי זה גורם אהבה בין היראים אשר הוא דבר גדול…
הגאון רבי שמעון גרינפעלד (תרכ"א-תר"צ) בעל שו"ת מהרש"ג. מעמודי ההוראה בהונגריה בדורו, מילדותו למד בישיבת המהר"ם שיק, ובגיל צעיר נסע אל הרה"ק רבי חיים מצאנז, והיה מהיחידים שם שהבינו היטב את שיעוריו בפלפול. מאות תשובותיו נדפסו בשלשת חלקי שו"ת מהרש"ג.
סעמיהאלי [תרע"ה, 1915] נייר מכתבים כפול, [3] עמ'. 1422 ס"מ,
התשובה נדפסה בשו"ת מהרש"ג ח"ב סי' י"ב. שבע השורות אחרונות הכתובות כאן אחרי החתימה – לא נדפסו שם (תאריך התשובה נלקח מהשו"ת הנדפס) מעט כתמים בהירים.
– – –
יש לך שאלות על פריט זה?