fbpx

פריט : 122


פולמוס המחיצות בבתי הכנסת תשובתו המפורסמת של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר נגד המקילים באופן עשיית המחיצות בבית הכנסת,  

 קונטרס בן 21 עמודים בכתב יד קדשו!
תשובה ארוכה מאוד בכתב יד קדשו של האדמו"ר הרה"ק רבי יואל מסאטמר באיסור הגמור של עשיית שינוי כל שהוא בהעמדת מחיצות העזרת נשים בבית הכנסת. 

הרקע לתשובה: לאור המצב הרוחני הירוד ביהדות אמריקה, החלו גם לזלזל בענין המחיצות בעזרת נשים בבית הכנסת. בשנת תש"י פירסם הגאון רבי משה פיינשטיין תשובה ארוכה בענין זה. [בקובץ תלפיות שנה ד חוברת ג-ד וראה גם אגרות משה ח"א סי' לט], ולמעשה התיר לעשות עזרת נשים בגזוזטרא למעלה, אף באופן שהנשים נראות מלמטה, וגם מחיצות בבית הכנסת שיגיעו עד לכתפיים. כנגד תשובה זו כתב מהר"י את התשובה הנוכחית.

בתשובתו הארוכה והמפורטת דוחה האדמו"ר בתוקף את תשובת הגר"מ פיינשטיין מכל וכל, ומסיק להלכה שעל פי דינא דגמרא הוא איסור גמור, ואין שום היתר לעשות מחיצות באופן שניתן לראות את הנשים, ואם עשו כן אסור להיכנס לבתי כנסיות אלו.


21 עמ' (18 עמ' גוף התשובה + 3 עמ' נוספים ובהם השמטות) נכתב על גבי בלאנקים אישים של האדמו"ר, כל דף בגודל: 2128 ס"מ. הכל בעצם כתב יד קדשו של האדמו"ר עם תיקונים, מחיקות והוספות. נדפס בשו"ת דברי יואל ח"א סי' י'. התשובה נשלחה אל הגה"צ רבי חנניא יום טוב ליפא דייטש אב"ד העלמעטץ בעל ספר טהרת יום טוב.

מחיר פתיחה: $40,000
|
הערכה: $80,000 - $100,000

פולמוס המחיצות בבתי הכנסת תשובתו המפורסמת של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר נגד המקילים באופן עשיית המחיצות בבית הכנסת,  

 קונטרס בן 21 עמודים בכתב יד קדשו!
תשובה ארוכה מאוד בכתב יד קדשו של האדמו"ר הרה"ק רבי יואל מסאטמר באיסור הגמור של עשיית שינוי כל שהוא בהעמדת מחיצות העזרת נשים בבית הכנסת. 

הרקע לתשובה: לאור המצב הרוחני הירוד ביהדות אמריקה, החלו גם לזלזל בענין המחיצות בעזרת נשים בבית הכנסת. בשנת תש"י פירסם הגאון רבי משה פיינשטיין תשובה ארוכה בענין זה. [בקובץ תלפיות שנה ד חוברת ג-ד וראה גם אגרות משה ח"א סי' לט], ולמעשה התיר לעשות עזרת נשים בגזוזטרא למעלה, אף באופן שהנשים נראות מלמטה, וגם מחיצות בבית הכנסת שיגיעו עד לכתפיים. כנגד תשובה זו כתב מהר"י את התשובה הנוכחית.

בתשובתו הארוכה והמפורטת דוחה האדמו"ר בתוקף את תשובת הגר"מ פיינשטיין מכל וכל, ומסיק להלכה שעל פי דינא דגמרא הוא איסור גמור, ואין שום היתר לעשות מחיצות באופן שניתן לראות את הנשים, ואם עשו כן אסור להיכנס לבתי כנסיות אלו.


21 עמ' (18 עמ' גוף התשובה + 3 עמ' נוספים ובהם השמטות) נכתב על גבי בלאנקים אישים של האדמו"ר, כל דף בגודל: 2128 ס"מ. הכל בעצם כתב יד קדשו של האדמו"ר עם תיקונים, מחיקות והוספות. נדפס בשו"ת דברי יואל ח"א סי' י'. התשובה נשלחה אל הגה"צ רבי חנניא יום טוב ליפא דייטש אב"ד העלמעטץ בעל ספר טהרת יום טוב.


בין דבריו כותב מהר"י את השקפתו הברורה על מנהגי המדינה באמריקה, וז"ל קדשו: 'וזה ודאי שבאמעריקא אין שום מנהג, כי אין נקרא מנהג אלא מה שנתייסד במקום גדולי תורה ויראה לא מנהגי בורות… ובאמעריקא לא היה התיישבות המדינה מתחילה מגדולי תורה ויראה, כנודע. והיה הכל מנהג בורות גם בתחילה, ושוב אח"כ נפרץ במלואו בכל פעם יותר ויותר, כי הפירצות מתרבים בעוה"ר בדורותינו אלה, עיקבתא דמשיחא בכל מקום, ומכל שכן במדינה שלא היה לה מעולם יסוד לתוה"ק, וזה לא כבר שנתלקטו לאמעריקא מסבת כל הסיבות קצת אנשים יראים ות"ח, הדבר ברור שחיובא רמיא עליהם מנהגי הארץ אשר באו משם וחלילה לשנות…

דער רבי שרייבט אויף די איינגעפירטע מנהגים אין אמעריקא: "… דאס איז אמאל זיכער אז אין אמעריקא איז נישטא קיין מנהג, ווייל א 'מנהג' ווערט נאר אנגערופן עפעס וואס איז געגרינדעט געווארן אין א פלאץ פון גרויסע מענטשן אין תורה מיט יראת שמים, נישט מנהגים פון ליידיגע קעפ, און אין אמעריקא אין אנהייב ווען מ'האט זיך באזעצט דארט איז נישט געווען קיין גרויסע מענטשן ווי באקאנט… און אלעס איז געווען מנהגים פון ליידיגע נאך אין אנפאנג, און דערנאך שפעטער איז עס אלץ מער געווארן איינגעריסן מער און מער, ווייל די פירצות פארמערן זיך כסדר בעוה"ר אין אונזערע דורות יעצט אין די 'עקבתא דמשיחא' אין יעדן פלאץ, און זיכער אין אזא לאנד וואס האט נישט געהאט קיינמאל קיין יסוד צו תורה הקדושה, און יעצט נישט לאנג האט דער אייבערשטער וואס פירט אלעס געפירט אז ס'האבן זיך צוזאמגעקליבן אביסל מענטשן יראי שמים און תלמידי חכמים קיין אמעריקא, איז די זאך קלאר אז עס ליגט א חוב אויף זיי צו איינהאלטן די מנהגים פון די לענדער וואס זיי קומען פון דארט, און חלילה צו טוישן.'