fbpx
מכירה 5
Jul 16, 2019
מכירה 5
16.7.19
מתוך 4 דפים

פריט : 154

הגאון רבי יצחק דב הלוי במברגר מווירצבורג: חידושים בכתב ידו / חיבור שלם ממנו על תשב"ץ קטן בכתב יד בנו / תשובות מהגאון רבי מנדל קראגוי בעל גידולי טהרה.
כתב יד'עתיקתא וחדתא' - פנקס שלם הכולל חידושים, ציונים והערות בכתב יד הגאון רבי יצחק דב הלוי במברגר אב"ד ווירצבורג וכן העתקות מפנקסיו בכתב יד בנו רבי שלמה הלוי במברגר אב"ד לנגלאו, זנהיים ועוד.
תוכן כתב היד:
1) חידושי תורה, ציונים והערות בכתיבת ידו של הרב מווירצבורג.

2)חיבור על תשב"ץ קטן: בדפים ה-לט הועתק ספר תשב"ץ קטן לרבינו לתלמיד מהר"ם מרוטנבורג ועל כל סעיף מהספר בא אחריו ציונים, הגהות והשוואות למקורות קדומים, בתוספת הגהות מאת בנו [פותחות בדרך כלל בראשי תיבות אש"ל – אמר שלמה הלוי (כך נהג עשרות פעמים בספרו הגיון שלמה מיינץ תרל"ח).

3)תשובות וחידושים קצרים: העתקי תשובות מפנקסי אביו, בינהם תשובה מענינת בה מוחה ברב שהתיר לנערים ונערות לשיר יחד (דף מג, ב) תשובה בענין הפיוטים שאין לשנות (מד, ב) אולי הוא חלק ממאמרו על הפיוטים שהזכיר בהערות לרי"ץ גיאות הלכות ראש השנה עמ' כז, תשובות בעניני עירובין, מקוואות, ספר תורה ועוד. וכן ציונים והערות רבות בעניני הלכה ואגדה.

4) תשובות מהרמ"ק. קבוצת תשובות מהגאון הגדול רבי מענדל קראגוי מפיורדא בעל ספר 'גדולי טהרה' שהשיב להרב מווירצבורג בהעתקת בנו רבי שלמה הלוי .

הגאון רבי יצחק דב הלוי במברגר הנודע בשם הרב מווירצבורג (תקס"ז-תרל"ח) מגדולי רבני גרמניה במאה התשע עשרה, תלמיד גדולי פיורדא ורבי אברהם בינג אב"ד ווירצבורג. הקים עולה של תורה בארץ אשכנז על ידי ישיבתו וחיבוריו הרבים. היה בר פלוגתיה של הרש"ר הירש בענין ההתפלגות מהקהילות הכלליות בגרמניה.
על הגאון מהר"מ קראגוי כותב בעל 'כתב סופר' בהסכמתו לגידולי טהרה'אעידה נאמנה כי שמעתי כמה פעמים שבחו ומהללו בפי כבוד אאמ"ו זצ"ל [בעל 'חתם סופר'] וידעו בשם כי הוא בקי בחדרי תורה, ארי שבחבורה...'.
גודל הפנקס: 2314 ס"מ. 137 עמ' נייר כחול דק, מצב טוב.

פריט : 155

חידושי תורה על הפרשיות בעצם כתב יד קודש רבן של ישראל מרנא ורבנא בעל חתם סופר זצ"ל
דף קדוש נורא מפנקס חידושי תורה של משה איש האלוקים רבינו משה סופר אב"ד פרשבורג בעל חתם סופר - על פרשיות התורה, בעצם כתיבת ידו הקדושה והטהורה.
רבן של ישראל החתם סופר
"מקובלני מרבותי ורבותי מרבותיהם " אמר הגאון מהר"ש ענגל "שהנודע ביהודה והחתם סופר שייכים היו לדורות קדומים ונשלחו מן השמים בדורות מאוחרים לקבוע הלכות בישראל" ובעל אבני נזר התבטא פעם "כי החתם סופר הוא איש שהשי"ת עומד ליד העט שלו שלא יכשל" , חותנו רבי עקיבא איגר העיד עליושרוח ה' דבר בו (שו"ת רע"א מהדו"ק סי' קכח) גדול תלמידיו המהר"ם שיק אמר בהספדו עליו "ממש ניכר היה השראת השכינה ורוח הקדש על מורינו ורבינו". והרה"ק' בעל דברי חיים מצאנז בתשובותיו (שו"ת דברי חיים ח"ב או"ח סי' ח) כותב "ואינני ח"ו כחולק על מרן ראש כל בני הגולה החתם סופר ז"ל כי אינני בקי בשיחת חולין דיליה", הצד השוה שכל גדולי דורו והבאים אחריו: "כל ישראל ישמעו ויראו מהדר גאונו" (לשון תלמידו הגאון רבי אברהם שאג בהספדו על החת"ס)
סגולת כתב יד קדשו של החתם סופר
הגאון מהר"ם בנעט אמר שההסתכלות בכתב יד קדשו של החתם סופר מסוגל ליראת שמים וכך מסופר, שפעם הגיע תשובה הלכתית מהחתם סופר אל מהר"ם בנעט והוא עיין בה כמה זמן, ושאלו הסובבים אם מצא איזה קושי, או הדבר הצריך עיון בתשובה, והשיב לא, אבל אני מעיין בתשובה כי עצם הסתכלות בכתב יד קדשו מסוגל ליראת שמים (ראה בהקדמה לדרשות חתם סופר עמ' ז' בהע').
ידוע שבנו הגאון רבי שמעון סופר אב"ד קראקא בעל 'מכתב סופר' בזמן שהיה צריך לקבל החלטות גורליות בפרלמנט האוסטרי היה מוציא מחיקו מכתב יד אביו והיה מעיין בו.
וכך ידוע משמו של הרה"ק רבי יואל מסאטמר שההסתכלות בכתב יד החתם סופר היא סגולה ליראת שמים.
כוללשבעה קטעים שלמים על פרשת תולדות ועוד קטע קצר (לא שלם) על ויצא.
דף בגודל: 1924 ס"מ.

פריט : 157

מכתב בכתב יד הגאון רבי בנימין שלמה זלמן סג"ל שפיצר חתן החתם סופר לרבו המהר"ם שיק. פרשבורג תר"ו [1846]
אגרת בכתב יד וחתימת הגאון רבי רבי בנימין שלמה זלמן סג"ל שפיצר חתן החתם סופר ולימים אב"ד וינה אל'כבוד אדמ"ו המובהק הרב הגאון הגדול המפורסם, חכם הכולל כקש"ת משה נ"י' – הוא הגאון המהר"ם שיק.
הגאון רבי בנימין שלמה זלמן סג"ל שפיצר (תקפ"ו-תרנ"ו) תלמיד הגאונים מהר"ם שיק, בעל כתב סופר ומהר"ם א"ש. חתן החתם סופר ולאחר נישואיו גר בפרשבורג, משנת תרי"ב רב ודיין ואח"כ אב"ד קהל עדת ישראל בוינה. מחיבוריו נדפס תקון שלמה-שמלת בנימין הכולל דרשות וחידושי סוגיות.
נשא ונתן בהלכה עם גיסו-רבו בעל כתב סופר [ראה שו"ת כתב סופר או"ח קלט, יו"ד פז, קנא ועוד] רבו המהר"ם שיק אמר עליו שחריפותו כרבי יהונתן אייבשיץ ודרך האמת שלו בלימוד כמהר"ם בנעט (הקדמת חתנו לתיקון שלמה)
תוכן המכתב: סיוע לרבו בענין שליחת מכתב לבנו אשר נמצא במטרסדורף וכן שליחת גליונות 'שומר ציון הנאמן' (שהוציא לאור בעל 'ערוך לנר' באלטונה). חציו השני של המכתב הצעת קושיה ותירוץ לפני רבו במסכת בכורות.
פרשבורג תר"ו [1846]. 21.517 ס"מ. שיקומים קלים (כמעט לא ניכרים) בקיפולי הדף. בשולי המכתב שיקום קרע.

פריט : 165

 הגה"ק רבי יהודה סג"ל ראזנער אב"ד סעקעלהיד בעל אמרי יהודה - קונטרס גדול בענין 'פיטום אווזים' - 21 עמ' גדולים. בכתב ידו
קונטרס רחב היקף – עשרים ואחד עמודים גדולים - בענין הלעטת תרנגולים ופיטום אווזים ובענין נאמנות גוי בכתב יד הגה"ק רבי יהודה סג"ל רוזנר אב"ד סעקעלהיד
הגה"ק רבי יהודה סג"ל רוזנר אב"ד סעקעלהיד (תרל"ט-תש"ד) מגדולי מרביצי התורה בהונגריה בדורו, והעמיד אלפי תלמידים, נודע בקדושתו, פרישותו, חסידותו וטהרתו.

הרה"ק רבי ישעיה מטשכויב התבטא עליו שעליו ניתן לראות תורה ויראה במקום אחד.
והרה"ק רבי יואל מסאטמר שהעריכו והעריצו ואף בא כמה פעמים לסעקעלהיד להתייעץ עמו, כינה אותו בכמה הזדמנויות ה'חתם סופר' של דורינו (זכות אבות  ח"ו עמ' תקט"ו)

משנת תרס"ה אב"ד סעקעלהיד ור"מ בישיבה הרמה דשם, דאג לכל מחסורם של תלמידיו כאב רחום וחינכם בדרך תלמידי הבעש"ט. הוא עצמו הרבה בטבילה במקווה ולפעמים אף כמה פעמים ביום. מכתביו נדפסו אמרי יהודה על סוגיות הש"ס, על התורה ופרקי אבות. עלה בלהבות אש השמימה יחד עם בני קהילתו ביום חג מתן תורה תש"ד.
סעקעלהיד ת"ש [1940] הקונטרס נשלח כתשובה לשאלת הגאון רבי משה שטראהלי.
 [11] דפים כתובים משני צדדים. כל דף בגודל: 2330 ס"מ בדף 10 חור קטן במרכז הדף. מצב טוב.

פריט : 172

מכתב בכתב יד הגאון הצדיק מאונסדורף רבי שמואל ראזנבערג בעל 'באר שמואל'. אונסדורף תרמ"ו [1886].
מכתב בכתב יד קדשו וחתימתו של הגאון הצדיק רבי שמואל רוזנברג בעל באר שמואל מאונסודרף אל רבי בנימין וואלף [זינגער] אב"ד מיקלאש והגליל.
הגה"צ מאונסדורף (תר"ב-תרע"ט), נודע כאיש מופת, רבים דפקו על דלתותיו לברכה וישועה, ותלמידיו הרבים מספרים סיפורי מופת על רוח קדשו (ראה תולדות שמואל הנ"ל מאמר רוח הקדש). בעל 'באר שמואל' היה מגדולי מרביצי התורה בהונגריה. שלשים וחמש שנה כהן כרבה של אונסדורף ומישיבתו הגדולה יצאו אלפי תלמידים, רבני קהילות, ראשי ישיבות ומורי הוראות בכל רחבי מדינת הונגריה
בראשית דבריו כותב הגה"צ מאונסדורף'זה דרכי מעולם למשוך את ידי כל האפשרי מלקבל עלי אחריותדעלמא ובענין זה אינני רואה סיבה לצאת מגדרי...' אך מסיים'ואם רואה מעלתו שיש בזה איזה קפידא לשם שמים, אזי מוכרח אני לקבל עלי...'
מהמשך המכתב ניתן אולי להבין שהוא עוסק בעריכת ספר בעניני שמות גיטין וגם כאן אנו מגלים מקצות דרכו וענוות צדקו של הגאון מאונסדורף הכותב'אם יש שמות מחודשים שלא נזכרו בספרים אינני סומך בלתי שאלת גדולי הדור הי"ו'.
דף בגודל: 1721 ס"מ. הכל בכתי"ק וחתימתו. מצב טוב מאוד.

פריט : 183

אגרת קודש בכתב יד ראש שושלת סלונים הרה"ק רבי אברהם מסלונים בעל 'יסוד העבודה' אל חסידי סלונים בטבריה. תרל"ח [1878]
אגרת קודש בכתי"ק של האדמו"ר מסלונים בעל יסוד העבודה אל ראשי כולל סלונים בטבריה ובו דברי הדרכה איך ובאיזה אופן הם יכולים לקחת הלוואות 'אם יצטרך לפקוח נפש למחיית נפש עניי כוללנו...'.
במכתבו המלא ברכות מאליפות באהבה וחיבה יתירה, פורש בעל יסוד העבודה בשלום אנשי שלומו בטבריה ובשלום בני משפחתו.
וחותם: דורששלומם ושלום כל האהובים הנ"ל ידידם ואוהבם ודורש בשו"ט [בשלומם וטובתם] שלהם ומבשרם משלומנו כולנו בחייו"ש [בחיים ושלום]מלונח"א [מלב ונפש חפצהאברהם].
הרה"ק רבי אברהם ויינברג מסלונים –- האדמו"ר הראשון בשושלת סלונים נולד בפינסק בשנת תקס"ד, קבל בחסידות מרבי נח מלכוביטש ורבי משה מקוברין, גדול בתורה ועמד בראשות הישיבה בסלונים, משנת תרי"ח אדמו"ר לאלפי חסידים עד עלותו לגנזי מרומים בשנת תרמ"ד.
מחיבוריו נדפסו: יסוד העבודה. חסד לאברהם, באר אברהם על המכילתא, באר אברהם על התורה
דף בגודל: 1618 ס"מ. כולו בכתב יד קדשו,

פריט : 185

'אל תדאג מן העבר...'
מכתב עידוד והדרכה לחסיד יתום
בכתב יד קדשו של האדמו"ר רבי שלמה דוד יהושע וינברג מסלונים - ברנוביץ תרצ"ה בערך
מכתב נפלא בכתב יד קדשו וחתימתו של האדמו"ר רבי שלמה דוד יהושע מסלונים בן האדמו"ר בעל בית אברהם מסלונים.
במכתב מעודדו האדמו"ר 'אל תדאג מן העבר... והימים הראשונים יפלו''ותוכל לבא בכתובים אלי בכל עת שתרצה'.
וכן כותב עיקרים ביסודות החסידות. שמירת העינים והמחשבות, ודיבוק חברים'להתכלל בתוך אנ"ש היקרים והנעימים אשר ודאי ירצו טובתך...'.
הרה"ק מהרשד"י מסלונים (תרע"ו-תש"ג) בן הרה"ק בעל בית אברהם. התמנה לאדמו"ר והוא בן עשרים בלבד, תחילה סירב להנהיג את העדה, ונותר במקום מגורי חותנו האדמו"ר מאלכסנדר. אך לאחר שנתיים בא לברנוביץ ולמרות גילו הצעיר כל זקני החסידות קיבלו את מרותו. עמד גם בראש ישיבת תורת חסד, נשיא ישיבת אור תורה בטבריה ונשיא ואמרכל כולל רייסין. נספה במחנה קדילצובה שליד ברנוביץ.
נייר מסמכים. 1422 ס"מ. מצב טוב. נדיר מאוד.

פריט : 191

חב"ד. עצה וסגולה לבנים – מכתב מאת האדמו"ר הריי"צ. דטרויט תר"צ.
'... ישתדל הוא וזוגתו תחי' שיהי' להם מזמן לזמן ובפרט בש"ק אורח בן תורה, וכתיב במה יזכה נער את ארחו דבשכר טורח הכנסת אורח בן תורה זוכים לנער, כי ברכת בן תורה חביבה היא לפני הקב"ה, והשי"ת יחזק את בריאותם וישמח את לבבם בב"ז חייא וקיימא ויתן לו השי"ת שפע ברכה בעסקיו ידידו הדו"ש ומברכו יוסף יצחק'.
מכתב נפלא לזוג חשוך ילדים בו מעודד את הבעל לקבוע עתים לתורה וכן מציע להם לארח על שולחנם בשבתות בן תורהובזכות זה יזכו לפרי בטן.
אגרת מופלאה זו נדפסה על פי מכתב זה באגרות קודש כרך ב' אגרת תעט.
האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון (תר"מ-תש"י) האדמו"ר השישי בשושלת חב"ד בראשה עמד משנת תר"פ פעל רבות ונצורות לחיזוק הדת ברוסיה תחת השלטון הסובייטי והקים בה רשת חשאית שלתלמודי תורה וישיבות. הוא נאסר ונשפט למות ולבסוף שוחרר, בשנת ת"ש היגר לארצות הברית והמשיך בה את חסידות חב"ד הגדולה.
מכונת כתיבה. דעטראיט תר"צ [1930]. 2128 ס"מ. התיבות המודגשות לעיל נוספו בעצם כתב ידו 
מתוך 4 דפים