fbpx
מכירה 4
Feb 19, 2019
מכירה 4
19.2.19
מתוך 4 דפים

פריט : 107

כתב סמיכה בכתב יד הגאון בעל שו"ת נהרי אפרסמון רבי יעקב טננבוים אב"ד פוטנאק לתלמידו בעל 'וילקט יוסף'.
תעודת 'חבר' בכתב יד הגאון רבי יעקב טננבוים אב"ד פוטנאק לתלמידו המובהק הבחור המופלג רבי יוסף הכהן שווארץ בן רבי נפתלי הכהן שווארץ אב"ד מאד בן הגאון בעל 'קול אריה'.

הגאון הצדיק רבי יעקב טננבוים אב"ד פוטנאק והגליל בעל שו"ת נהרי אפרסמון וספר שמן אפרסמון על התורה (תקצ"ב-תרנ"ז) בן הגאון בעל רחובות הנהר. היה מגדולי המשיבים בדורו, נודע גם כצדיק ועניו שתפילותיו עושים פירות. הגאון רבי נפתלי הכהן שווארץ אב"ד מאד בעל 'בית נפתלי' מבקש ממנו באחד ממכתביו אליו'ונא יעלה זכרונינו לפניו בימים הנוראים'.

 עמד בקשרי הלכה עם כל גדולי דורו ואף עם צדיקי החסידות כמ הרה"ק רבי חיים מצאנז ודודו הגה"ק רבי שמואל פרנקל מדאראג. כשנשאל פעם מהר"א מבעלזא על ידי אחד מנכדי הגאון מפוטנאק אם לקרוא לבנו כשם זקנו, ענה:לא קוראים שם אחרי מלאך!!!
שימש כאב"ד טאליא, מעזא-טשאטה ומשנת תרל"ג אב"ד פוטנאק במשך 23 שנים עד פטירתו בשנת תרנ"ז. בפוטנאק החזיק ישיבה גדולה ממנו יצאו תלמידים מופלגים ומורי הוראה.
הנסמך רבי יוסף הכהן שווארץ אשר לימים יצא שמו לתהילה כאחד מגדולי הבקיאים בהונגריה וכעורך כתב העת הנודע 'וילקט יוסף' היה בזמן קבלת הסמיכה – שנת תרנ"א,בן שש עשרה בלבד!!!!.

פוטנאק תרנ"א [1891]. דף בגודל 1517 ס"מ.

פריט : 111

תשובה ארוכה ונדירה מאוד בכתב יד הגאון רבי יששכר שלמה טייכטל אב"ד פישטיאן בעל משנת שכיר, אם הבנים שמחה 
תשובה ארוכה בת ארבעה עמודים גדולים בכתב יד הגאון הקדוש רבי יששכר שלמה טייכטל אב"ד פישטיאן אל רבי ראובן חיים [קליין] אב"ד סנינא בעל ספר מטה ראובן.

הגה"ק רבי ישכר שלמה טייכטל (תרמ"ה- תש"ה) רב וראש ישיבה בק"ק פישטיאן שבמערב סלובקיה, בעל שו"ת משנה שכיר היה נערץ על כל רבני וצדיקי דורו ונשא ונתן עמם בהלכה, מצעירותו נודע כעילוי גדול ונסמך מכל גאוני הונגריה: רבו בעל ערוגת הבושם, רבי שמואל רוזנברג מאונסדורף, היד יצחק, בעל פני מבין ובעל לבושי מרדכי ממאד. עם הכיבוש הנאצי ברח להונגריה ובבא אליו שמועה שהפסיקו הגירושים חזר לסלובקיה שם נתפס והובל לאושוויץ.

הרב טייכטל היה נחשב כרוב רבני הונגריה מהמתנגדים לציונות ולכל תנועה או מפלגה שנודף ממנה ריח ציוני והיה קרוב בהשקפותיו להשקפות האדמו"ר בעל 'מנחת אלעזר' ממונקאטש, אך שנות השואה חוללו מהפך קיצוני בדעותיו כפי שהדברים באים לידי ביטוי בספרו 'אם הבנים שמחה' שנכתב בעליית גג בה הסתתר באותם שנים. בספר זה הוא קורא לעליה כללית של כל היהודים כולם מכל הזרמים והמפלגות לארץ ישראל ורואה בזה חלק עיקרי בגאולה העתידה.

 4 עמ', כל עמ' בגודל: 2130 ס"מ. פישטיאן תש"א [1941].שורות דהויות בקפל המכתב.

פריט : 113

מכתב מעניין בענין אמירת 'לחיים' בכתב יד רבי יהושע פנחס ווינבערגער אב"ד סעפלאק וגלילות מארגרעטען.
מכתב מעניין ביותר, בו מביא דברים מגדולי צדיקי החסידות בענין אמירת 'לחיים' בעת שתיית 'משקה' וכן ממנהגי אבותיו. בין דבריו הוא מעיד על מה שמובא שהחת"ס נהג לומר'לחיים ולברכה' שכן היה נוהג לומר גם אביו והוסיף שבלי ספק עשה כן על דעת אביו הוא זקנו המהריא"ץ ז"ל שהיה מגדולי תלמידי החתם סופר.
מכתב הסכמה והערות על ספר 'ברכה לחיים' [מאת רבי חנניה יו"ט ליפא ברוין] ובו רמזים וטעמים על אמירת 'לחיים' בעת שתיית יין במסיבת חברים.

הרה"ג רבי יהושע פנחס ווינבערגער אב"ד סעפלאק וגלילות מארגרעטען הי"ד בן הרה""ג רבי שמואל זלמן אב"ד מארגרטן בן הגאון המהריא"ץ. ממלא מקום אביו משנת תרצ"ד, נספה בשואה. נשא ונתן עם גיסו המהר"ם בריסק, מהרש"ג, לבושי מרדכי, לחם שלמה ועוד. תשובה ממנו בשו"ת מקדשי השם חלק א' סי' קח.

דף גדול: 2032 ס"מ. סעפלאק תש"א. ספר ברכה לחיים נדפס בשנת תש"א – שנת כתיבת מכתב זה, אך הוא הגיע אחר ההדפסה וצורף רק למהדורת תשי"ד. מצב טוב.

פריט : 116

סדר סליחות, הושענות ופיוטים כמנהג קאשטיליה הקדמון
כתב יד נהדר משנת תקמ"ח [1788] עם כריכה מקורית ואמנותית
'סדר הסליחות שאומרים בכל לילה אחר תפילת ערבית ממוצאי ר"ח אב עד יום הכפורים וסדר הקפות של יום הושענא רבא כמנהג בני קאסטיליא ופזמונים לחתן תורה ובראשית בשמחת תורה, סדר פיטום הקטורת שאומרים בזמן הדבר בר מינן וסדר מנחת תענית ציבור'.

כידוע ארץ ספרד התחלקה בתקופות שונות לכמה ממלכות, בהם היו קהילות יהודיות ולכל אחד מנהגים ונוסחאות משלו, המנהגים המרכזיים שבהם היו: מנהג קאשטיליה, מנהג קטלוניה, מנהג אראגון ומנהג פורטוגל,המנהג השונה ביותר משאר המנהגים הוא מנהג קאשטיליה, בעיקר בכמות הפיוטים המצומצמת.

בתפילת 'אבינו שבשמים' נמצאת פיסקא הנותנת חרך לעולמם של יהודי ספרד תחת הנצרות והכנסיה וזה נוסחה 'אבינו שבשמים תן בלב האפיפיור ובלב כל יועציו ושריו וחשמניו ומנהיגיו רחמנות להיטיב לנו'.

בראש כתב היד שער מצויר עם מסגרת נאה ובדף 2 נוסח הקדשה לבית הכנסת עם מסגרת מעוטרת בשני השערים מציון פרט השנה – תקמ"ח [1788].

[2], סט, [1] דף. 1318 ס"מ, נייר עבה, כתיבה מרובעת נאה, עם ניקוד. בדפים בודדים כתמי שימוש. כרוך בכריכת עור מקורית עם הטבעות זהב, הטבעת שם בעלים L. D. R טסי ברזל בפינות (סה"כ 8 טסים) ואבזמים לסגירה – הכל נשמר בשלמות מקסימלית.

פריט : 118

כתב יד נדיר. שער הפסוקים מאת רבי חיים ויטאל בעריכתו המקורית של מהרח"ו / עם חתימת יד קדשו של החיד"א והגהות מהמקובל רבי נסים עיני.
כתב יד קבלי חשוב ביותר משנות הת' שבו למד החיד"א בתורת הקבלה של מהרח"ו . שער הפסוקים מתוך שמונה שערים שחיבר רבינו חיים ויטאל בעריכה מקורית כפי שיצאה מתחת ידו - שער הפסוקים בעריכה זו לא נדפס מעולם.
להבנת חשיבותו וייחודו של כתב היד ראוי להקדים: רבי חיים ויטאל ערך את הדרושים ששמע מרבו האר"י בשמונה שערים וקראם – עץ חיים. בשמונה עשרים אלה הבחין מהרח"ו בין הדרושים ששמע בעצמו מרבו האר"י אותם סידר בגוף כל שער ושער, ובין הדרושים ששמעו חבריו מהאר"י, אותם סידר בסופו של כל שער ושער.
שמונה שערים אלו נערכו מחדש על ידי בנו רבי שמואל ויטאל בסדר שונה, רבי שמואל סידר את שמונת השערים בלי להבחין בין הכותבים, וכך סידר למשל את כל שער הפסוקים ברצף הן מה ששמע אביו מהרח"ו מהאר"י בעצמו, הן מה ששמעו שאר החברים ועל פי עריכה זו נדפס שער הפסוקים.
כאמור בכתב יד זההעריכה היא המקורית כפי שיצאה מתחת יד מהרח"ו.
וזה תוכן היד לפי עריכה זו
דרושים ששמע מרבו על התורה – ב-קטז, א.
דרושים ששמע מחבריו בשם האר"י על התורה – קטז, ב-קל, ב
דרושים ששמע מרבו על הנ"ל – קל, א-קמג, א
דרושים ששמע מחבריו בשם האר"י על הנ"ך – קמד, א, -קנ, א.
בסוף כתב היד קולופון בו נרשם:אני הכותב מצעירי הצאן חיים לבית הלוי וכתבתיו להחכם השלם והכולל המקובל האלוהי ה"ה כמה"ר יצחק אבזאמיל נר"ו יהא רעוא מקדם דשמיא וארעא שיזכה ללמוד בו הוא וזרעו וזרע זרעו עד סוף כל הדורות מעתה ועד עולם אמן, כן יעשה ה''. [הגהות קבליות מרבי יצחק נדפסו בספר מחנה אהרן ליוורנו תקנ"ה]
בדף האחרון חתימת יד קדשו של החיד"א'בחסד עליון זיכני ד' לשער הגבוה הלז נאם הצעיר חיים יוסף דוד אזולאי.' כפי הנראה החיד"א רכש את כתב היד בתקופת רבנותו במצרים (תקכ"ד-תקכ"ט).
הגהות המקובל רבי נסים עיני
לאחר מכן הספר עבר לרשותו של המקובל הגדול רבי נסים עיני מגדולי מקובלי ישיבת אל בית אל בירושלים, רבי נסים ערך את השער בתחילת כתב היד וכן העתיק בראשו את הקדמת רבי שמואל ויטאל, חתימותיו מופיעות בכמה מקומות.בגליונות הספר הגהות רבות ושינויי נוסחאות בכתב יד קדשו – בשער הספר הסביר רבי נסים את טבעם של הגהותיו.
הגאון רבי נסים עיני - גאון עצום בנגלה ובנסתר, תלמיד רבי עבדאללה סומך וידיד נעוריו של רבי אליהו מני אב"ד חברון עמו המתיק סוד בחכמת הקבלה, עלה לירושלים בשנת תרי"ז ונמנה עם גדולי חכמי בית מדרש המקובלים בית אל, ערך לדפוס את הספר 'דברי שלום' לנכד הרש"ש וכן כתב הגהות רבות על ספרי קבלה. ערך והגיה את הסידור החשוב 'חוקת עולם' (ששה חלקים), נפטר בירושלים בשנת תר"ס.

 [1], ב-קנ, קנב-קנד [2] דף 2116 ס"מ. כתיבות מזרחיות שונות, נקבי עש בשוליים, כריכת עור עתיקה עם הטבעת שמו של רבי נסים עיני ועיטורים שונים.

פריט : 124

'רוב הכותבים... מתעטפים בטלית שאינו שלהם ולקחו מחיבורי...'
מכתב ארוך ונדיר מהגאון רבי יוסף ראז'ין – הרוגוצ'וביר.
מכתב ארוך בדברי תורה בכתב יד הגאון העצום הרוגוצ'וביר זצ"ל. בראשו דברים חריפים כנגד גונבי דברי תורה, וכך הוא כותב:
להרב המופלג... קבלתי החוברת היום, והנה רוב הכותבים הן החיים והן אשר כבר נפטרו, הם כולם מתנחלים ומתעטפים בטלית שאינו שלהם ולקחו מחיבורי כולם – ויש אשר כתבו בשמי אבל מה לי בזה... כי החלק הד' שלט בו זר, אשר אכל לחמי וגנב הרבה מאוד ממנו, והוא כעת גם כן בארץ הקדש, שם גדר ערי מקלט לכל הפרטים – ומה אוכל לעשות...
מכאן ואילך עוסק המכתב בדברי תורה בבקיאות וגאונות עצומה, עם 'גדרים' דקים ו'עיינים' רבים.

גאון הגאונים שר התורה הגאון הרוגוצ'וביר (תרי"ח - תרצ"ו) היה 'אוצר החכמה כאחד מן הראשונים' כפי שהגדירו רבי מאיר שפירא מלובלין. חידושיו הגאוניים והמבריקים נדפסו בספרי צפנת על הרמב"ם ושאלות ותשובות.
4 עמ' בגודל:2125 ס"מ. שיקומים בקיפולי הדף ללא חסרון. מכתב ארוך ונדיר מאוד.

פריט : 127

מכתב נדיר בכתב יד הגאון רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי אב"ד וילנא - אסיפת ראשי הישיבות בהשתתפות הגה"צ חפץ חיים שליט"א / מצבו של בעל 'מרחשת' / ענינים אישיים של הגרח"ע

בשבוע העבר כתבתי לרומעכ"ת דבר אסיפת הרמי"ם אחר חג הפסח... וגם ועד הישיבות ושאר ענינים כלליים, בהאסיפה השתתף גם הגה"צ חפץ חיים שליט"א, על פי האסיפה נשלחו טלגרמות להצענטראל והדזאינט ולאגודת הרבנים לעוררם להתבונן על דבר המשך קיום מוסדות התורה.

מכתב מרשים ונדיר באופן יוצא מן הכלל בכתב יד גאון הגולה הגאון רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי אב"ד וילנא. במכתב ארוך ומופלא זה אנו מקבלים דוגמא חיה לאישיותו הכבירה של הגרח"ע, המכתב עוסק בדאגה לכלל ולפרט ואף נותן צוהר לעולמו האישי.

בהמשך המכתב מבקש הגרח"ע לסייע בידי הגאון רבי חנוך העניך אייגש בעל 'מרחשת' אשר אשתו חולה וצריך ליסוע לעסוק ברפואות 'אחלה לשים לב לתמוך אדם גדול שכמותו בצר לו'.
ובהמשך הואמשתף אותו במצבו האישי 'הנני עיף ויגע מאוד ועלי באמת לנסוע מזה, אבל הבחירות להקהילות עצרוני... אחשוב הפעם לנסוע לחו"ל, כי גם בדרוזגעניק [עיירת נופש ליד וילנא] הדריכוני מנוחה ולא מצאתי מנוח...'.
נייר מסמכים. 2621 ס"מ. אייר תרפ"ח. מכתב מרשים באופן יוצא מן הכלל, מצב מצוין.

פריט : 128

קונטרס מסורות לכתיבת נביאים וכתובים על קלף על פי דעת הגר"א בכתב יד רבי שלום שכנא יעלין מגדולי בעלי המסורה האחרוונים
קונטרס בכתב יד - גדול בעלי המסורה בדורות האחרונים רבי שלום שכנא יעלין אביו של הגאון בעל "יפה עינים" על הש"ס ובו רשימת מסורות בנביאים וכתובים על פי סדר א"ב לפי שרשי המלים.
מאז הנהיג הגר"א כתיבת נביאים וכתובים על קלף התעוררה שאלת מסורת הנ"ך וכתיבתו המדוייק, בעוד שבספר תורה היו תיקוני סופרים מוגהים ומדויקים, לא כך היה המצב בספרי הנ"ך. כדי לפתור בעיה זו שלחו גדולי חכמי ירושלים מיוצאי בית מדרשו של הגר"א הגאון רבי זונדל סלנט וחתנו הגר"ש סלנט את רבי שלום שכנא יעלין אבי בעל יפה עינים לעיר חלב לבדוק את נוסח נוסח הכתר של בן אשר שהיה שמור שם שנים רבות, ומאז החלו הנוהגים על פי דעת הגר"א לכתוב ספרי נביאים וכתובים על פי אותה מסורת אותה הביא וקבע רבי שלום שכנא.
רבי שלום שכנא יעלין מסקידל (תק"ל – תרל"ד) היה גדול בעלי המסורה בדורות האחרונים. בקיאותו הרבה בנוסח המקרא, על חסרותיו ויתירותיו, קרי וכתיב ושאר עניני המסורה הקנו לו שם עולם במקצוע זה, גדולי דורו הפנו אליו שאלות בענינים אלו וכעדות בנו בעל יפה עינים (בהקדמת ספר קול אריה) היה בקי עצום בעניני מסורות ודיני סת"ם.
44 עמ' בגודל 2012 ס"מ. בשני דפים קרע קטן עם חסרון.

פריט : 133

מכתב נדיר מאת הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ בעת שהותו באמריקה. דטרויט תרפ"ט [1929]

'אבקשו מאוד לבא לעזרתינו שהיא עזרת תורתינו הקדושה' מכתב בכתב יד וחתימת הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ. בו מודיעו'כי נכונים אנו לבוא למחנהו בשבוע הבא למען הקמת ישיבתינו הקדושה'.

בשנת תרפ"ח הגיע מצבה הכלכלי של ישיבת קמניץ למצב קשה מנשא ובברכת החפץ חיים יצא הגרב"ד לאמריקה בלווית חתנו הגאון רבי ראובן גרוזובסקי אולי משם תבוא הישועה, בח"י אייר תרפ"ח הטילה האניה עוגן בחופי אמריקה, שנה ומחצה עשה הגרב"ד באמריקה ובחדש כסלו תר"צ חזר אל נווהו ואל ישיבתו בליטא. על תקופת שהותו באמריקה ראה בספר הרב הדומה למלאך פרק ט.

הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ (תר"ל-ת"ש) מגדולי מרביצי התורה בדור שלפני השואה, שיעוריו נאמרו בהתלהבות ובעומק העיון ובדרך הניתוח והחילוק של רבו המובהק הגר"ח סולוביצ'יק בו דבק מצעירותו עד סוף ימיו. כרבו היה איש האמת ולא נשא פנים לאיש, עם זה היה רך כקנה ואב רחום לכל תלמידיו, ודאג לכל מחסורם, ספרו ברכת שמואל הוא מחשובי ספרות ה'לומדות' בישיבות.

דף בגודל: 2227 ס"מ.

פריט : 134

רשימת 'קבלות' להתחזק בעבודת ה' שקיבל על עצמו לעת זקנותו הגאון הצדיק רבי אליהו לאפיאן בעל 'לב אליהו'
רשימת קבלות שקיבל על עצמו הגה"צ רבי אליהו לאפיאן כדי להתחזק בכוונות התפילה והברכות וקביעת לימודים שוניםבכתב ידו וחתימתו ועמו חתום תלמידו ומקורבו הגה"צ רבי צבי הירש פאליי.
הרשימה כוללת 11 קבלות, חמשה הראשונים בעניין כוונת השמות הקדושים בתפילה ובברכות והשאר בענין קביעות לימוד, מוסר, חפץ חיים, שניים מקרא וכו' ועוד קבלה אחת בענין שבת - 'בשבת קדש לא להקפיד שום הקפדה בלב'.
לצד כל קבלה רשם רבי אלי' סכום קנס באם לא יעמדו בקבלה לדוגמא: כוונת השמות בברכת המזון ואם לא, גובה הקנס 5 פי' [=פייאסטער'ס – אגורות] קביעות מוסר לפחות רבע שעה ביום – 10 פי'.
[תלמידיו מספרים שאת מעות הקנס הורה להשליך לאבוד, כך שהקנס יכאב ולא לתיתם לצדקה כי אז יש הרגשה שסוף סוף קיימו עם זה מצוה].
דבר פלא הוא שבזמן כתיבת קבלות אלו רבי אלי' כבר היה בשנות השבעים לחייו ועדיין היה עסוק בכתיבת 'קבלות' ו'קנסות' ל'חיזוק'.

הגה"צ רבי אליהו לופיאן (תרל"ו-תשל"ו) מגדולי בעלי המוסר בדורות האחרונים, ומגדולי חניכי ישיבת קלם בשנת תש"י עלה לארץ ישראל והרביץ בירושלים תורה ומוסר, בשנת תשי"א עבר לשמש כמשגיח בישיבת כפר חסידים. תורתו בספר לב אליהו אותו ערך תלמידו הקרוב רבי שלום שבדרון.
דף בגודל: 1220 ס"מ. מצב טוב,

פריט : 138

מכתב נדיר מאת הגאון רבי נחום פרצוביץ בעת הגיעו לאמריקה לאחר גלות שנחאיי אודות ישיבת מיר אחר השואה. ניו יורק תש"ו [1946]

מכתב מאת הגאון רבי נחום פרצוביץ ראש ישיבת מיר מעת שבתו בראקאוועי פרבר ניו יורק לדודו רבי יחזקאל פרצוביץ בארץ ישראל.
במכתב מיוחד זה חושף הגר"נ את לבטיו אם להישאר בארה"ב או לעלות לארץ ישראל, מביע את דעתו שלישיבת מיר יש עוד תקווה גדולה להתקומם מהחרבות ולגדול לתפארת הדורות.
בין דבריו כותב הגר"נ: אצלנו ב"ה הכל כסדרן, יושבים ולומדים ומחדשים, אכן נראה לעין כל, כי בארץ הקדש ביותר טוב יהיה אופן לימודנו, ובכלל מצבנו מפאת ההשקפות האחרים השוררים שמה... גם בנוגע לכלל ישיבתינו, אם רק יהיה רצון טוב... בטח תוכל להתקומם בתפארתה לדורות... בנוגע לי עצמי הנה דודי הגר"מ קרליץ נסע מזה.. דעתו שבכל אופן אסע לארץ ישראל – סוף דבר עלה רבי נחום לארץ ישראל בחדש תמוז שנת תש"ט. סמוך לבואו בשנת תש"י נישא לבתו של ראש הישיבה הגר"ח שמואלביץ ולימים ישב על כסאו כראש ישיבת מיר ונודע כאחד מגדולי ראשי הישיבות ומרביצי התורה בדור האחרון, כתביו וחידושיו הם אבן יסוד בעולם הישיבות.
בשולי המכתב הוסיף הגר"נ חידוש קצר במסכת יבמות. דף בגודל: 1918 ס"מ.
מתוך 4 דפים