פריט : 7

כתב יד קבלי חשוב על ההגדה של פסח.
פירוש על הגדה של פסח על דרך הסוד מהמקובל רבי נתן שפירא, בעל 'מצת שימורים'. איטליה המאה ה-18

נוסח הגדה של פסח עם ביאורים וכוונות על פי תורת האר"י מאת המקובל האלוקי רבי נתן שפירא, בעל 'מצת שימורים'.
בפירושו על ההגדה ליקט רבי נתן שפירא קטעים רבים שכתבו תלמידי האר"י ועליהם הוסיף את חידושיו הרבים.
חידושים אלו פותחים במילים: "נתן נלענ"ד" או: "נראה לעניות דעתי נתן" ובר"ת: "נלענד"ן".בגליונות הובאו דברים מהרמ"ע מפאנו. בראש ההגדה טעם לקריאת 'שבת הגדול' על פי הקבלה.


בתחילת ההגדה כותב רבי נתן: 'מי שמכווין כל עניני זאת הלילה על דרך כוונות האר"י כמו שהוא מסודר לפניכם בוודאי שנתקיים עליו כל הסיפור שבמאמר הזהר…'
המקובל הקדוש ('עיר וקדיש', לשון החיד"א) רבי נתן שפירא, 'בעל מצת שימורים' יצא בשנת תט"ו לאיטליה כשד"ר לטובת היישוב היהודי בירושלים ופעל בה רבות. בעת שליחותו הדפיס שם גם את ספריו 'יין המשומר' ו'מצת שימורים', שהתקבל מאוד אצל כל גדולי המקובלים. בגמר שליחותו השתקע בריג'יו ובה נפטר בשנת תכ"ו.

רבי נתן הביא עימו לאיטליה כתבים רבים מתורת הקבלה שנמצאו בארץ ישראל וסידרם בעריכה מחודשת בעת שבתו באיטליה. כתביו היו נפוצים מאוד באיטליה ומשם הגיעו לאשכנז.
רבה השפעת תורתו של רבי נתן על תורת הקבלה ועל המנהגים המיוסדים על פיה. לדוגמה: אמירת 'וארשתיך' כל יום בשעת כריכת התפילין על האצבעות - מקורה בדברי רבי נתן שפירא.

נוסח ההגדה בכתיבה מרובעת גדולה עם ניקוד, וסביבה הביאור בכתיבה איטליאנית. בדף סה, א ציור של מלך.
בסוף ההגדה רשימת חמישים פסוקים שבהם נזכר סיפור יציאת מצרים שכתוב בספר זכירה לאומרם אחר ההגדה. פסוקים אלו נעתקו כאן בכתיבה מאוחרת יותר.
סה, [4] דף 14.שני טורים בעמ' 519.5 ס"מ.

מחיר פתיחה: $5,000
|
הערכה: $10,000 - $15,000

כתב יד קבלי חשוב על ההגדה של פסח.

פירוש על הגדה של פסח על דרך הסוד מהמקובל רבי נתן שפירא, בעל 'מצת שימורים'. איטליה המאה ה-18

נוסח הגדה של פסח עם ביאורים וכוונות על פי תורת האר"י מאת המקובל האלוקי רבי נתן שפירא, בעל 'מצת שימורים'.
בפירושו על ההגדה ליקט רבי נתן שפירא קטעים רבים שכתבו תלמידי האר"י ועליהם הוסיף את חידושיו הרבים.
חידושים אלו פותחים במילים: "נתן נלענ"ד" או: "נראה לעניות דעתי נתן" ובר"ת: "נלענד"ן".
בגליונות הובאו דברים מהרמ"ע מפאנו. בראש ההגדה טעם לקריאת 'שבת הגדול' על פי הקבלה.


בתחילת ההגדה כותב רבי נתן: 'מי שמכווין כל עניני זאת הלילה על דרך כוונות האר"י כמו שהוא מסודר לפניכם בוודאי שנתקיים עליו כל הסיפור שבמאמר הזהר…'
המקובל הקדוש ('עיר וקדיש', לשון החיד"א) רבי נתן שפירא, 'בעל מצת שימורים' יצא בשנת תט"ו לאיטליה כשד"ר לטובת היישוב היהודי בירושלים ופעל בה רבות. בעת שליחותו הדפיס שם גם את ספריו 'יין המשומר' ו'מצת שימורים', שהתקבל מאוד אצל כל גדולי המקובלים. בגמר שליחותו השתקע בריג'יו ובה נפטר בשנת תכ"ו.

רבי נתן הביא עימו לאיטליה כתבים רבים מתורת הקבלה שנמצאו בארץ ישראל וסידרם בעריכה מחודשת בעת שבתו באיטליה. כתביו היו נפוצים מאוד באיטליה ומשם הגיעו לאשכנז.
רבה השפעת תורתו של רבי נתן על תורת הקבלה ועל המנהגים המיוסדים על פיה. לדוגמה: אמירת 'וארשתיך' כל יום בשעת כריכת התפילין על האצבעות – מקורה בדברי רבי נתן שפירא.



נוסח ההגדה בכתיבה מרובעת גדולה עם ניקוד, וסביבה הביאור בכתיבה איטליאנית. בדף סה, א ציור של מלך.
בסוף ההגדה רשימת חמישים פסוקים שבהם נזכר סיפור יציאת מצרים שכתוב בספר זכירה לאומרם אחר ההגדה. פסוקים אלו נעתקו כאן בכתיבה מאוחרת יותר.
סה, [4] דף 14.שני טורים בעמ' 519.5 ס"מ.
העתקה מהמאה ה-18.
חסר דף ראשון מההקדמה, גוף ההגדה בשלמות. בעמוד האחרון רישום של מעשי ניסים שאירעו לבעלי כתב היד באיטליה בשנת תקמ"ו ובשנת תקנ"ו. כריכת עור עתיקה. מצב טוב. 

פירושו של המהרנ"ש להגדה היה טמון שנים רבות בכתב יד ולא שזפתו עין הדפוס עד ימינו, בשנת תשס"ז יצא לאור הפירוש בדפוס בעריכת הרב דוד סלבין.
אולם בכתב היד הנוכחי יש שינויים, והוספות שאין בדפוס, אין את היחודים והכוונות  וגם סדר ועריכת הדברים ומיקומם שונה בכתב היד הנוכחי מהנדפס

כנראה [וכך גם הסכים המו"ל הנ"ל של ההגדה] שמהרנ"ש עשה מהדורא בתרא לפירושו ובו הוסיף והרחיב וכתב היד שלפנינו הוא המהדורא בתרא. 


• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>

×